Hjælp til at tabe sig - Gode råd om vægttab

30. December 2015

Hvorfor har du brug for hjælp til at tabe dig? Spørgsmålet skal stilles til dig selv, gerne lidt højlydt, så du rent faktisk stiller dig selv det spørgsmål. Hvorfor har du behov for hjælp til vægttab?
Spørgsmålet kan umiddelbart virke provokerende, for det åbenlyse svar må jo være noget lignende: -Jeg kan ikke tabe mig!!-, og det er i og for sig også et logisk og korrekt svar, men gå lidt i dybden... hvorfor kan du ikke tabe dig?

  • Er det fordi du mangler motivation?
  • Er det fordi du ikke har økonomi til alt det dyre, sunde mad?
  • Er det fordi du simpelthen ikke gider?
  • Er det fordi du har et vist behov for slik og søde sager hver dag?

Hvad er den egentlige grund? Når du har fundet den, så kan vi begynde at snakke om hvordan vi får gjort noget ved det.

Er det eksempelvis pga. manglende motivation, så må den ultimative motivator da være at du kan dø af overvægt! Nu snakker vi selvfølgelig ikke små kilo, men vi er derimod ude i noget svært overvægtig.
Konsekvenserne af svær overvægt, er overvældende - eller.. Det kan de være!

Hvis det er pga. manglende økonomi, så vil jeg nærmest vove at påstå at det er en meget dårlig undskyldning! Er økonomien stram, så må man til at lede efter gode tilbud, på sunde, fedtfattige og proteinholdige varer /proteinholdige varer pga. man mister mindre muskelmasse under et vægttab hvis man spiser mange proteiner. Derudover mætter proteiner meget, og du vil ikke have nær så meget sultfornemmelse. Du kan, hvis ikke du får nok igennem din kost ty til noget proteinpulver, det bruger mange). Jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort, men det er dog den eneste vej.

Hvis det er fordi du simpelthen ikke gider! Ja, så er løbet kørt, indtil du gider. Man skal være 100% klar til at tabe sig, ellers ender det altid med at du dropper diæten, slankekuren etc. etc. og ender med at tabe det hele på igen plus det løse.

Hvis du har et behov for slik og søde sager, så kan det fikses ved at implementere nogle af disse i en kostplan - dog i begrænset tilstand, eller eventuel nedtrapning - og jo! Man kan sagtens nedtrappe når vi snakker mad og søde sager, men behøver jo ikke gøre det sværere end det er!

Der hvor folk mange gange falder i, det er der hvor de siger. Så er det slut!! ikke mere kakao, ikke flere vingummier, ikke mere slik, chips eller cola!! Det skal være slut - aldrig mere! Men den holder ikke! Du skal ikke droppe livet - vel?

Hvad med en dag at se frem til? Hver lørdag måske? Der køber du noget ekstra ind, og spiser lidt ekstra kalorier - man skal selvfølgelig ikke blive så grisk at den seneste uges diæt går tabt alene på grund af det massive kalorieindtag den ene dag i ugen.

Du kan som sagt også nedtrappe dit madforbrug. Drik 2-3 glas store vand inden aftensmaden, og halver aftensmaden - så føler du garanteret mæthed som aldrig før. Drik dernæst 1 stort glas vand hver halve time de næste 2-3 timer - det vil holde mætheden stabil i starten. Det er selvfølgelig ikke en optimal løsning, men det skader ikke at prøve!

Jeg har tænkt mig at skrive en del artikler om vægttab herinde på GooN.dk, så hvis du fandt denne artikel nyttig, kan du evt. stemme i bunden af denne side, og holde øje med mine fremtidige artikler. Tak for din tid.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |