Top 5 måder at tabe sig på

30. December 2015

Hvis du gerne vil tabe sig, som halvdelen af Danmark's voksne befolkning, så kan disse 5 knaldgode råd måske hjælpe dig i den rigtige retning. De 5 råd er som følger: Tæl kalorier, drik et glas vand, gå en tur mellem pauserne, spis halvdelen af hvad ud plejer og start med en ven.

1. Tæl kalorier

Jeg har været inde på det før i en anden artikel, men her kommer den altså igen, da det er en rigtig, rigtig god løsning når det kommer til vægttab. Hvis du lære at tælle kalorier, så er du altså rigtig godt stillet. Mange springer ud i et vægttab, uden egentlig at vide hvordan man starter rigtigt. En måde at starte rigtigt på, kan være ved at tælle kalorier.

Alt hvad du spiser har et tal - for at sige det groft. Et mellemstort æble har tallet 52. 100 gram havregryn har tallet 350. Men hvad kan du så bruge det til? Jo det er sådan at du også har et tal. Du har noget der hedder en basalforbrændring, eller et basalstofskifte. Lad os antage at dit basalstofskifte, inklusiv aktiviteter i løbet af dagen er 3.000 kalorier, så skal du altså hver gang du spiser noget trække tallet fra de 3.000. Hvis du spiser 3.000 kalorier dagligt, som jo er dit basalstofskifte, så vil du ikke tage på, men heller ikke tabe dig. Hvis du derimod kun spiser 2.500 om dagen igennem en uges tid, så vil du tabe dig 500 gram per uge.

Derfor - lær at tælle kalorier. Det gælder også hvis du ønsker et vægttab på maven.

2. Drik et glas vand

En meget, meget simpel løsning, men som har virket for rigtig, rigtig mange mennesker. Inden du spiser - uanset hvilket måltid det er (morgenmad, middagsmad og aftensmad) - så drikker du lige 1-2 store glas vand. Du fylder simpelthen maven op inden du spiser, hvilket naturligvis gør at du bliver hurtigere mæt, da der jo ikke er plads til ret meget mad i mavesækken.

Det virker - mange har gjort dette md succes - inklusiv undertegnede.

3. Gå en tur mellem pauserne

nummer 3 kan bruges hele tiden. Gå ind tur mellem pauserne! Men hvilken pause taler vi om? Alle! Tænk over det - hvis ikke du er så god til at få motioneret, eller du måske spiser en smule for meget, så kan du med fordel sagtens gå en tur mellem pauserne på film, eller pauserne på arbejdet. Det hjælper rigtig meget, lige at strække benene en gang imellem - korte ture på 2-3 minutter kan blive til de anbefalede 30 minutters "motion" for voksne dagligt.

4. Spis halvdelen af hvad ud plejer

Hvis du er meget overvægtig, eller blot har et par kilo for meget på sidebenene, så kan du faktisk igennem et par uger eller en måned, lade vær med at lave om på dine kostvaner, men blot spise lidt mindre i form af halvdelen af det du plejer. Det er der rigtig mange gode erfaringer med.

5. Start med en ven.

Hvis du har svært ved at komme i gang med træningen, eller svært ved at komme i gang med vægttabet - måske kan du ikke finde motivationen til det, men så er der altså hjælp at hente, i form af en ven.

Du kan eventuel spørge en ven, om han eller hun ikke er med på at i begynder i træningscenter sammen. Så får man lige pludselig et ansvar, for det er jo ikke så nemt at sige til sin ven "hey du, jeg kan ikke komme i dag, for jeg vil hellere ligge på sofaen" - og hvis du gjorde det, ville din ven nok også opfordre dig til at komme, og ligesom lokke dig lidt.

Mange starter i træningscenteret med en ven, fordi de netop får et ansvar.

Det var 5 gode råd - jeg håber du kunne bruge dem.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |