Tæl kalorier og tab dig hurtigt

30. December 2015

Der findes mange måder at tabe sig på, men når det kommer til stykket bunder det hele ud i én ting - nemlig at forbrænde flere kalorier end man indtager. Det er sådan at vi mennesker har en basalforbrænding, og jo mere vi laver i løbet af dagen, jo mere stiger denne. Hvis du eksempelvis har en basalforbrænding på 3.000 kalorier, så må du spise 3.000 kalorier om dagen uden at du tager på, men du taber dig så til gengæld heller ikke.

Sådan fungere det..

Hvis du vil i gang med et vægttab, så kan du begynde at tælle kalorier, da det i bund og grund er det, det hele handler om. Du forbrænder kalorier når du cykler, løber, jogger, og ellers træner. Faktisk forbrænder du kalorier lige så snart du laver noget aktivt, og bevæger dig. Du forbrænder dog et forskellig antal kalorier alt efter hvad du laver. Hvis du går en tur forbrænder du færre kalorier, end hvis du løb selvsamme tur.

Hvis du søger et hurtigt vægttab, så kan det "at tælle kalorier", altså også være en god mulighed.

Sådan gør du

Når du køber en pakke hamburgerryg, spegepølse, et franskbrød eller en pose kartofler, så har alle disse et mærkat, hvorpå der står hvor mange kalorier varen indeholder per 100 gram. Noget der dog ikke står kalorier-antal på er vare som ikke er pakket ind, såsom tomater, agurker, appelsiner, æbler og pærer. Men fortvivl ej - du kan med en enkelt Google-søgning finde ud af hvor mange kalorier disse frugter, og grøntsager indeholder.

Det du skal gøre..

Hvis vi tager et tal som 3.000, og siger at dette er din basalforbrænding, så kan du som skrevet spise 3.000 kalorier dagligt ude nat tage på, eller tabe dig. Det du gør er så at skrive 3.000 op på et stykke papir, og skrive alt ned hvad du spiser. Det er dog vigtigt at du vejer tingene, således du får et præcis tal.

Løbende trækker du så tallene fra de 3.000, og hvis du ender med at spise flere kalorier end 3.000 på en dag - ja så tager du altså på - med mindre du træner de overskydende kalorier væk. Hvis du spiser 2.500 kalorier hver dag igennem 7 dage (således du er 500 kalorier i underskud), så vil du tabe lige omkring et halvt kilo (500 gram) i løbet af den uge.

Så nemt kan du udregne kalorierne..

Nogle har svært ved at regne antal kalorier ud, da det kræver en smule matematik, men sådan her kan du gøre det nemt og overskueligt for dig selv.

Lad os antage at du spiser 133 gram slik, og der er 389 kalorier i det slik per 100 gram - så kan det være svært at se sig ud af det, når man skal regne ud hvor mange kalorier 133 gram er.

Udregning

389 / 100 = 3,89 x 133 = 517 kalorier.

Måden vi regner på her, er at vi jo ved hvor mange kalorier der er per 100 gram, og med den information kan vi regne ud hvor mange kalorier der i 1 gram slik. Så vi tager de 389, og dividere dem med 100 - her får vi så 3,89 kalorier per gram. Vi spiste 133 gram slik - så vi ganger 133 med 3,89, hvilket giver 517,37 kalorier, men vi runder lige ned, og siger 517 kalorier.

Så nemt er det.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |