Slankekur for unge

30. December 2015

Når man vil tabe sig, uanset om man er ung eller gammel, så har man ét tilfælles - nemlig måden det sker på. Når man taber sig, så er det fordi man har været i underskud af energi, og selvom det lyder mystisk så er det intet mindre end sandt.

Vi mennesker er sådan bygget, at vi hver dag nøjagtig ligesom biler, cykler and andre bevælige dele bevæger os på energi.

En bil bevæger sig, fordi den får energi fra benzin, olie og vand.
En cykel bevæger sig på fedt, og muskler i form af mennesker, som træder i pedalerne, og derved opstår der en fremdrift.

Det er simpelt!

Uanset alder, så gælder det om at bruge mere endergi end man forbrænder. Vi mennesker er sådan indrettet at vi kan lagre/ophobe energi, hvilket jo er i form af fedt. Når så vi er i underskud, så tager kroppen af de depoter som den har til rådighed, da den jo har behov for energi!

Det er ret simpelt. Det er ligesom en bil har en reservedunk i form af en dunk med benzin. Når man har taget kilo p, så er det fordi man har spist mere end det kroppen har brug for, og derfor oplagre den simpelthen energien, til den har brug for det.

Sådan her taber du dig!

Du lær' at tælle kalorier. Alt mad og alt drikke har et "tal", hvilket vil sige at hvis du spiser 1 æble, så har æblet måske tallet 70. Det er fordi at et gennemsnitligt æble indeholder ca. 55 kalorier per 100 gram, og eftersom et æble vejer lidt mere end 55, så siger vi 70.

Det første du gør, er at finde ud af hvad dit ligevægtsindtag er, for når du kender det, så kender du også dit daglige indtag, som også vil stå i form af et tal.

Hvis dit tal eksempelvis er 2.000, så må du spise mad for 2.000 kalorier dagligt. Når du spiser et æble, så trækker du 70 fra 2.000, som er lig med 1.930 kalorier.

Det du gør...

  1. Du finder dit ligevægtsindtag - der findes forskellige beregnere online.

  2. Du begynder nu at veje, og tælle kalorier. De første 2-3 dage er det tilladt at overskride det antal kalorier som ligevægtsindtags-beregneren sagde, da du med garanti ellers vil føle dig lidt sulten.

  3. Du trækker 500 kalorier fra det antal ligevægtsindtags-beregneren sagde, hvilket betyder at hvis beregneren sagde at dit ligevægtsindtag var 2.500, så skal du nu kun spise 2.000 kalorier dagligt.

    Det resultere i et underskud på 500 kalorier om dagen, som endvidere resultere i et vægttab på 500 gram i ugen.

  4. Du taber dig nu gradvist :-)

Held og lykke med det.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |