Quinoa – Et sundt alternativ i madlavning

30. December 2015

Quinoa er en fantastisk spise, der har været dyrket i de sydamerikanske Andesbjergene i tusinder af år. Quinoa er først i nyere tid blevet populær i andre lande som f.eks. Danmark. De gamle inkaer i Andesbjergene brugte quinoa til det meste af deres mad og kaldte quinoa for ”moder korn”.

Mange omtaler quinoa som en kornsort, men det er teknisk set ikke korrekt. Rent faktisk er quinoa et frø og der findes mere end 100 forskellige typer, varierende fra brun til lyserød til pink til sort. Frøende ligner meget hirse og har utrolig gode egenskaber.

Quinoa er ikke den mest spændende spise alene. Det har en sprød tekstur, der gør quinoa god til salater, men selve smagen er ret kedelig. Det er derfor vigtigt, at du bruger quinoa i retter, der har masser af smag – lidt ligesom ris. Husk også at det er vigtigt, at du skyller din quinoa grundigt før tilberedning, da de har en overflade af saponin.

Quinoa er et sundt alternativ i mange retter. Det har et højt indhold af protein, calcium, jern og vitaminer. Prøv f.eks. at eksperimentere men quinoa som tilbehør i salater, gryderetter, supper eller wok-retter. Quinoa er også perfekt til glutenfri retter, som f.ek.s glutenfri frikadeller. Quinoa skal kun koge i cirka 10 minutter, så det er ikke svært at tilberede.

Man kan købe quinoa i de fleste helsekostbutikker samt i større supermarkeder.

God fornøjelse!

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |