Beregn ligevægtsindtag

30. December 2015

Hvad er ligevægtsindtag?

Det er simpelthen det energi/kalorier du skal indtage per dag, for at vægten står stille - altså ikke bevæger sig(at du hverken har tabt dig eller taget på). Der findes forskellige beregnere rundt omkring på nettet, nogle mere præcise end andre, men ingen vil ramme præcist nok til at gå 100% ud fra det. Beregnerne er lavet ud fra matematiske formler, som udregner et energibehov ud fra vægt, alder, højde og aktivitetsniveau.

Eksempel på en formel:
(jeg vil ikke her gå i detaljer om hvad de forskellige ting står for, og gør i den matematiske formel)

Nu antager vi at du er en mand, på 25 år, vejer 107 kilo, og er 178 cm høj, du har et aktivitetsniveau på 1.4:

0.064 x 107 + 2.84 = 9.688

Det var første udregning, nu skal vi så bruge aktivitetsniveauet, og denne fiktive person sagde vi have en på 1.4 - hvilket er det de fleste normale mennesker ligger på, nogle ligger højere hvis de træner, har hårdt opstående arbejde osv. osv. osv. og eftersom nogle kan have svært ved at vurdere deres aktivitetsniveau, gør det også beregneren mere udtilregnelig. Men lad os regne videre.

Vi skal nu tage vores allerede udregnede tal og gange med aktivitetsniveauet.

9.688 x 1.4 = 13.5632

For så at udregne ligevægtsindtaget skal man nu dividere overstående resultat med 4.2, så regnestykket bliver:

13.5632 / 4.2 = 3229 forbrænder han per dag ifølge beregneren.

Du kan ikke bruge overstående formel til din egen beregning, for nogle af de tal der er givet har noget med alderen og højden at gøre, men da jeg ikke ønsker at misvejlede folk, så frigiver jeg ikke alt informationen om dette - især da det kan være meget usundt hvis folk følger den, og den er meget forkert.

Men hvordan beregner jeg så midt ligevægtsindtag spørger du?

Da alle vi mennesker er forskellige, findes der ingen simpel måde, så måden vi gør det på, er at tælle kalorier! Afsæt en uges til til at finde dit ligevægtsindtag. Du spiser som du plejer de næste 3 dage, og vejer/skriver alt ned, for så at udregne hvor mange kalorier du har spist - du skal huske at veje dig inden, og så efter de 3 dage, har du taget på - ja så spiser du for meget, og så skal kalorierne nedjusteres. har du tabt dig, ja så spiser du for lidt, og så skal kalorierne skydes lidt i vejret - vejer du nøjagtig det samme, ja så tager du 3 dage mere hvor du tæller kalorier, og ikke overskrider det gennemsnitlige tal af de 3 forhenværende dage - på den måde kan du se hvor præcist det er, og når vægten står stille - ja så har du fundet dit ligevægtsindtag.

Det næste er jo så at finde ud af om du skal tabe dig, tage på eller andet.

Husk at indtage mellem 2 og 2,5 gram protein dagligt, enten i fast føde eller gennem noget supplerende proteinpulver

Jeg håber du kunne bruge det til noget - tak fordi du gider læse mine artikler.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |