Søgemaskineoptimering - kom igang

30. December 2015

Søgemaskineoptimering er noget mange webmastere og hjemmesideejere benytter sig af, og det er der ikke noget at sige til, eftersom det kan forøge hjemmesidernes besøgstal markant.

De søgemaskiner jeg i denne artikel vil skrive om, og basere eventuelle udtalelser på er søgemaskinerne Google og Bing. Dog vil jeg også nævne siden og søgemaskinen Yahoo, men ikke i samme sammenhæng.

Det skal også siges at denne artikel er meget, meget grundlæggende, og basal. Det eneste formål denne artikel har er at give dig en forsmag på hvad søgemaskineoptimering er, og på den måde få sat dig i gang.

Hvad er søgemaskineoptimering?

Kort og godt betyder søgemaskineoptimering at du optimere din hjemmeside, til at ligge lidt højere i søgeresultaterne end de andre, for visse søgetermer.

Lad os antage at du har en hjemmeside der handler om vikingetiden, så vil du formentlig gerne have besøgende der interessere sig for vikingetiden, og en måde man kan få disse besøgende på, er ved at ligge højt i Google's søgeresultater for "vikingetiden", eller "vikinger".

Hvordan fungere det, og hvordan kommer jeg højt op i søgeresultaterne?

Googles søgemaskine er en kæmpe, kæmpe stor kode, med rigtig mange algoritmer, som ændres dagligt. Der er flere hundrede algoritmer, som alle har noget at sige når din hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne.

Der er nogle almen kendte faktorer som spiller ind, når du skal rangeres i søgeresultaterne, og dem vil jeg forklarer lidt om længere nede.

Google forbedre hele tiden deres kode, og algoritmer, således at de kan finde de bedste resultater til brugerne. Google bliver bedre, og bedre til at skelne dårligt indhold, fra godt indhold, så derfor: lav altid dine hjemmesider i absolut højeste kvalitet du kan. yd 100% hver gang du skal lave indhold til din side - da det helt klart har noget at sige.

..hvilke almene faktorer spiller ind, når hjemmesider skal placeres?

  1. Dit title tag på din hjemmeside. Altså følgende kode: Titel. Hvis du gerne vil rangere højt på Google for "vikinger", eller "vikingetiden", så skal din titel ikke se sådan her ud: Minhjemmesid.dk, men derimod sådan her ud: Vikingetiden og vikinger.

    Google vægter nemlig titlen på din side når du skal rangeres, og alene det kan forøge din placering i resultaterne markant.

  2. Nævn "vikingetiden", og "vikinger", nogle gange på siden. Google kigger på teksten på din hjemmeside, og finder ud af hvad din hjemmeside reelt set omhandler. Derfor kan du eksempelvis ikke skrive "vikinger", og "vikingetiden" i din title, hvis din side er om lån - for det vil Google finde ud af før eller siden, og så vil din side bare blive straffet.

  3. Link til dine artikler, billeder, og andet internt på siden (intern linkstruktur). Hvis du eksempelvis skriver en artikel på din side om vikinger, eller vikingetiden, som omhandler vikingeskibe, så kan du finde steder i dine andre artikler, eller anden tekst hvor ordet "vikingeskib", eller "vikingeskibe", bliver nævnt. Disse ord laver du så til links, som peger til din side omhandlende vikingeskibe.

  4. Google er sådan indrettet at den ud fra links til din side kan "læse" sig til hvad din side omhandler, ment på den måde at hvis du vil rangere højt på vikingetiden, og din ven har en hjemmeside som linker tilbage til din side, så er det ikke godt nok at han skriver http://minvensside.dk - og så kan man klikke der på, og komme til din side.

    Det mest optimale vil være at han laver et link med teksten "vikingetiden", sådan her: Vikingetiden, da google læser ankerteksten (teksten som er lavet til et link). Det vil sige at hvis man laver "vikingetiden" til et link, til din side, så vil Google's algoritme tænke "arrh - okay.. Denne side handler om vikingetiden", hvorefter den besøger din side og får bekræftet sin tanke, og derfor så give dig noget mere "credit", når man søger på "vikingetiden".

  5. Titlen på links. Links kan have en title, hvilket vil sige at hvis du normalt skriver vikingetiden, så vil det være bedre at skrive vikingetiden, så Google, så vil læse denne tekst, og endnu en gang blive endnu mere overbevist om at din side omhandler vikingetiden.

    Jo flere links du har tilbage til din side med den ankertekst, fra andre sider - jo højere op på Google vil du rangere.

  6. Nofollow og dofollow. 2 ord du skal have bekendtskab med hvis du skal finde links til din egen side. Når andre sider linker til dig, vil det være optimalt de er dofollow.

    Nofollow = Hvis et link er nofollow, så vil Google ikke følge linket, og dermed ikke overføre værdi til din side, hvilket betyder at hvis du har 50 links fra 50 forskellige sider, og de alle er nofollow, så vil der blive overført 0 i værdi til dig, hvilket igen betyder at du ikke vil rangere højere på søgemaskinerne.

    Dofollow = Normalt er links som standard dofollow. Det betyder at Google følger linket, og overfører værdi fra siden der linker til dig, til dig. Den tager ikke værdi fra siden der linker til dig, den viderefører blot en del af værdien til din side.

  7. Hver side har en værdi, og denne værdi kaldes normalt pagerank, som er Googles egen værdisættelse af din hjemmeside. 0 er det laveste, og 10 er det højeste. I punkt 6 bliver der fortalt om hvordan der bliver videreført værdi. Så det vil sige at din vlrdi af din side, bliver højere, ved at skaffe links fra sider med høj værdi.

    Hvis du eksempelvis har en ven hvis side har en pagerank 1, og som linker til dig, så vil noget af den værdi blive videreført til dig - ikke ret meget - men lidt.

    Har du derimod en ven som har en hjemmeside med pagerank 8, og denne linker til dig, vil der blive overført procentmæssig, formentlig lige så meget værdi, men fordi værdien på siden er så høj, så får du også meget, meget mere værdi videreført til din side, hvilket er langt bedre.

    Det er bedre at have 1 link fra en pagerank 8 side, end 40 fra en pagerank 1 side.

Det var kort om søgemaskineoptimering, der der findes absurd mange måder at skaffe links, og få højere placeringer på.

Forkortelser

SEO = Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering)
PR = PageRank
BL = Backlinks
Big G = Google
NF links = NoFollow links
DF = DoFollow links

Jeg håber du kunne bruge artiklen. Den der arbejder hårdest er den der vinder.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |