Hurtigt vægttab på maven

30. December 2015

Mange spørger mig hvordan man taber sig hurtigt på maven, og dertil bliver jeg nødt til at svare hvad forskningen siger, og stadig bliver ved med at sige. Det resultere ofte i at personen der spurgte bliver negativ, men ikke destro mindre er svaret korrekt.

Svaret er: Du kan ikke tabe dig hurtigt direkte på maven

Uddybelse..

Tillad mig at uddybe hvorfor man ikke kan tabe sig hurtigt på maven, eller i al fald direkte på maven.

Mange tror fejlagtigt, at de ikke har noget fedt på kroppen og det hele sidder på maven, men det er ikke rigtigt. Nogle mennesker tager på, og der vil fedtet primært i nogle tilfælde sætte sig på maven - men man kommer ikke udenom at der er andre steder på kroppen hvor der er for meget fedt.

Kroppen er en så fantastisk maskine, at den lagrer fedtet hvor den mener at der er brug for det. Ofte bliver fedtet lagret på maven, eftersom det er der alle de vigtigste indre organer sidder, og de skal helst beskyttes, eller polstres mest muligt, når nu den energi er til rådighed.

Når man har taget nogle kilo på, og disse har sat sig på maven, så er det som skrevet for at beskytte organerne. Men når man nu vil af med kiloerne igen, så er det noget sværere end det var at tage dem på, for man kan ikke punktforbrænde.

Punktforbrænding = Du vælger et punkt (i det her tilfælde maven), og vil tabe fedt der, og kun der. Der er ikke fysisk muligt at vælge et punkt man vil tabe fedt fra. Det nytter ej heller at lave 4.000 mavebøjninger, da det ikke fjerner fedt fra maven, men blot gør dine mavemuskler spænstige, større og stærkere - og det kan umiddelbart få en person til at se slankere eller tyndere ud, selvom det måske ikke i virkeligheden er tilfældet.

Kroppen vælger selv...

Det er desværre sådan at nu når punktforbrænding ikke er en mulighed, så vælger kroppen simpelthen selv hvor den mener at der er behov for at smide nogle kilo, når nu den er i underskud af energi. Den vil gerne beskytte organerne, så den vil måske ikke priotere fedtet på maven først, som skal smides, men derfor overflødige kilo på eksempelvis lår, arme og bryst.

Det skal dog siges at vi som mennesker er forskellige, og derfor kan det sagtens være at du er en af de heldige, hvor kroppen vælger at smide fedtet på maven som noget af det første.

Som udgangspunkt skal man dog blot gå efter et vægttab, da du helt sikkert har fedt andre steder end på maven, og selvom det kun er maven du er utilfreds med, så vil du tabe dig gradvist over hele kroppen, og dellen på maven vil til sidst forsvinde.

Begynd eventuel at tælle kalorier. Spis ca. 500 kalorier mindre end du forbrænder dagligt. Du kan beregne dit ligevægtsindtag online. 500 kalorier i underskud dagligt, resultere i ½ kilos vægttab ugentligt (2 kilo per måned).

Er du meget overvægtig, forsøg da at ligge 700-1000 kalorier i underskud, men ikke for længe perioder af gangen.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |