Der er også kalorier i frugt!

30. December 2015

Det her er egentlig en observation fra egne erfaringer.

Når jeg snakker med min familie, bekendte, og venner om træning, og vægttab - hvilket sker ret ofte, så bliver emnet "kalorier" ofte bragt op, da jeg har en familie hvor 50% går op i træning, fitness, og vægt, hvorimod de andre 50% er mere normale og tager det stille og roligt, og spiser hvad de har lyst til.

Mange af mine familiemedlemmer siger ofte at de vil tabe sig, og det er i og for sig godt nok, for der ér bestemt en del der godt kunne smide mellem 5 og 20 kilo, men fælles for dem alle er, at de tror at blot fordi de erstatter chokoladen med en masse frugt, at de så taber sig, men det er lidt forkert, og tillad mig at forklarer hvorfor.

Lad os sige at du godt kan spise 100 gram toblerone, hvilket mange kan i løbet af en aften - inklusiv mig.

100 gram toblerone = 525 kalorier.

1 banan = 82 kalorier.

Du kan reelt set spise 5 bananer uden at du kommer op på det kalorieantal, som tobleronen har i sig, men hvis man ikke tænker sig om, og spiser 5-6 bananer i løbet af dagen, for at stille trangen, så kan man nemt komme til at OVERGÅ tobleronens kalorier, og derved endda indtage flere kalorier end man gjorde, da man blot kværnede de 100 gram toblerone.

Der er kalorier i alt, og det hele handler om tal. Er dit daglige kalorieforbrug for eksempel 2.500, og du indtager 2.400 om dagen, så taber du dig. Indtager du derimod 2.600 kalorier - så tager du på!

Det er lige meget hvor mange og hvilke produkter ud indtager, faktum er at hvis du holder grænsen for dagligt forbrug så vil du enten tabe dig, tage på eller stå stille.

Det gælder i bund og grund, om at finde sin egen balance, da mange fødevarer indeholder få kalorier. Det gælder så om at spise mest, for mindste antal kalorier = vægttab og ingen sult.

Hvis du derimod er dårlig til at proitere, og du spiser havregryn til morgenmad, 1 stk. rugbrød med makrelsalat til middagsmad, og 3 cheeseburgere fra McDonalds, så kan du stadig tabe dig, men du kan samtidig også være sikker p åat ud formentlig vil føle dig ret sulten.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |