KØREKORT... Dressur eller læring

30. December 2015

Lad mig først lige præsenterer mig selv, jeg er kørelærer i Køge, Hyggetroldens Køreskole (www.lyngens-trafikskoler.dk) er min egen lille forretning, når det så er sagt, så er der derefter ikke meget mere jeg kan kalde mit.... I modsætning til andre steder relateret til undervisning hvor der er et begreb der hedder "Pædagogisk Frihed" er Kørekortundervisningen i alle dens former nok det mest styrede undervisning man kan komme til at  opleve. Undervisningen er i forhold til teorien reguleret og beskrevet ned til det mindste punktum, Pædagogik, indhold og rækkefølge er beskrevet i undervisningsplaner, den teoretiske køreprøve er oplæring i at tolke isolerede eksembler i billeder, der ikke alle har det store med virkeligheden at gøre. På danske læringsanstalter UNDERVISER vi på en måde, så elever og kursister kan forholde sig til, og ræssonerer i forhold til den lærdom de gives, modsat er det med deres teoretiske undervisning og afsluttende prøve.... Se på et billed, hvad skal du være opmærksom på, og hvad skal du være særlig opmærksom på, 25 billeder med op til 100 svar på 25 minutter og du har bestået en prøve, og har du ikke bestået er der en forholdsvis stor sansynlighed for at du havde forholdt dig realistisk overfor billedernes indhold.

Den praktiske køreundervisning, ja 12 timers kørsel ude blandt andre bilister, det er lovens krav, alle, fra elever til lovgivere ved at under 20% kan klarer det på det antal timer/lektioner, de fleste skal bruge en halv gang flere og nogle det dobbelte. Reelt har eleverne en stopprøve for hver 1½ time på vejene for det siger loven, det dikterer undervisningsplanen og det er kørelæreren der samtidig har økonomiske interesser i spil der skal træffe beslutningen HVER GANG, den endelige bøddel dømmer senere.

Hvad er det så egentlig jeg forsøger at sige her...  Jeg ved jeg er en god underviser, jeg ved jeg har forstand på lovgivning og teknik omkring køreundervisning, jeg har bestået prøver i begge dele, men nu skal jeg ikke til flere prøver, jeg behøver ikke dygtiggøre mig, eller følge med i mit fags udvikling, og min undervisning er 100% styret af en undervisningsplan. Jeg opfordre til at kørelærer skal op til en prøve fx. hvert 10 år hvor man ser at pædagogikken og viden er iorden, lad os bare sige at man har 3 forsøg til at bestå prøven, men en periodisk prøve skal der til. Lad os få en større pædagogisk frihed til at planlægge det undervisningsforløb der skal til i forhold til form og rækkefølge. Lad os få Teoretiske køreprøver hvor eksaminanten skal forholde sig til og konkluderer på bestemte situationer.

Som jeg skrev i starten jeg er kørelærer på min egen lille køreskole, jeg vil kun mine elever det bedste, jeg er efter hvad mange af mine tidligere elever og kursister siger en rigtig god underviser med en god føling på hvad der skal til og virker hos den enkelte, jeg forsøger at gøre tingene lidt anderledes fordi jeg ved det gør en forskel. Jeg bevæger mig i et marked hvor det er prisen der er konkurenceparameteret istedet for kvaliteten, jeg ved at min brance har enkelte der ikke mere burde undervise, og enkelte der aldrig skulle være begyndt, men er priser rigtig er det en detalje der kan overses...   Jeg vil bare være stolt af mit fag og min gerning, jeg vil gerne konkurerer på mine evner og min pædagogik. Jeg vil gerne vide at ALLE elever får en lige chance for at bestå deres prøver, alene ved at undervisningen kan planlægges og diffenranceres i forhold til deres indlæringsevner m.v.

Som jeg hører det opfylder jeg det meste i min undervisning og omgang med mine elever, det betyder ikke at jeg synder på vægten, men at jeg bruger mere af min tid en jeg faktisk honoreres for, jeg yder en førsteklasses pædagogik men sammenlignes med en middelmådig. Jeg honoreres ikke for alt jeg laver, men slåes i hardcore med de der ikke leverer.

  • Hvordan reklamerer jeg for min virksomhed ?
  • Hvordan optimeres Kørelærernes evner og pædagogik ?
  • Hvordan opbygges et mere retfærdigt undevisningssystem?

Tag det bare som et debatoplæg fra en fustreret kørelærer...

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |