BMI, Fedtprocent, kostfibre, sundt mad, hvad, hvordan og hvorfor

30. December 2015

Du har sikkert som alle andre fået at vide at du skal holde øje med din BMI og Fedtprocent, at du skal sikre du får nok kostfibre og ikke mindst at du skal spise sundt.
Men ved du hvad de forskellige ting er og hvorfor det er vigtigt at holde øje med tingene.?

Hvis ikke, så skulle denne artikel gerne rette op på tingene, så du ved hvorfor tingene er så vigtige.

BMI og Fedtprocent
BMI og Fedtprocent er begge ting som kan være med til at måle hvor sund din krop den er det nu i dag, de kan også begge være med til at afgøre om du er i risikogruppen for at udvikle livsstilssygdomme som diabetes 2, fedtlever og andre sygdomme som er relateret til hvordan vi som mennesker lever vores liv.
Rigtig mange danskere har fået den opfattelse at så længe ens BMI eller fedtprocent ikke er for høj så er alting godt, men det er faktisk forkert en for lav fedtprocent eller BMI kan være lige så skadeligt for din krop. Er din krop i den ene eller den anden ende af skalaen bør du snakke med din læge, om at hvad der skal gøres for at få din krop på rette køl igen.!
Men for at vide hvilke værdier din krop har, skal du have beregnet BMI og fedtprocent. Noget som kan være en større udregning hvis du selv skal gøre det, men heldigvis findes der flere forskellige værktøjer på internettet som kan lave disse udregninger for dig. Du skal blog søge på for eksempel "beregn bmi" og "beregn fedtprocent", hvor der så vil være en del hjemmesider at vælge imellem.

Sundkost og kostfibre
Disse to ting hænger unægtelig godt sammen, for kostfibre er en del af en sundkost.
Men hvorfor er det så vigtigt at se på kostfibre.?
Det er det fordi at jo flere kostfibre der er i det mad du spiser, jo længere tid vil du føle dig mæt og dermed vil du spise mindre da behovet ikke er der.
Det anbefales at man som voksen for mellem 25 og 35 gram kostfibre om dagen, det kan lyde som meget men med en sundkost vil du hurtigt nå op på det anbefalede minimum og måske endda være tæt på de 35 gram.

Kostfibrene kan du få ved at spise grove grønsager så som gulerødder, blomkål, broccoli, selleri, ærter og mange andre grønsager af samme slags.
F.eks. indeholder broccoli 3,3 gram kostfibre pr 100 gram, blomkålen indeholder 2,4 gram.
Men dette er ikke det eneste sted du får dine kostfibre fra, du får det også fra rugbrød og franskbrød. Dog svinger mængden af kostfibre meget fra produkt til produkt, det er derfor vigtigt at du læser varedeklarationen grundigt eller som minimum køber produkter som er mærket med det grønne nøglehul. Da for eksempel hvid toastbrød som regel kun indeholder mellem 2 og 3 gram kostfibre pr. 100 gram, men hvor imod at det grove toastbrød fra "Minimum" indeholder hele 10 gram kostfibre pr. 100 gram.
Så det er faktisk kun ganske små ting som skal ændres i din kost før du får de mineraler, vitaminer og kostfibre du har brug for, dermed så bane vejen for en sund krop.!

Men hvorfor er kostfibre så vigtige for dig krop.?
Det er de fordi de hjælper på fordøjelsen, det vil sige at de hjælper dig med at optage de vigtige mineraler men de hjælper også på stofskiftet dermed også din fedtforbrænding.
Men her stopper de gode egenskaber ikke, kostfibre hjælper også med at sænke kolesteroltallet og virker forbyggende på hjertekarsygdomme og ikke mindst sænker det også risikoen for at du udvikler visse former for kræft.

Så for dit eget helbreds skyld, spise rigtig og sundt og få de kostfibre din krop har brug for.!

Håber denne artikel har hjulpet dig til at bedre kunne forstå hvorfor tingene er så vigtige.?

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |