Reklamationsret eller garanti?

30. December 2015

Mange forbrugere blander de 2 års reklamationsret sammen med ordet garanti. Og det er faktisk en meget farlig sammenblanding!

Alle produkter, som sælges i dagens Danmark, sælges med 2 års reklamtionsret. Dvs. kunden kan indenfor 2 år klage over fejl, mangler mm., og få ombyttet produktet, hvis nogle få betingelser er opfyldt.

Reklamationsretten er skruet sådan sammen, at de første 6 mdr. der påhviler bevisbyden sælger. Dvs sælger skal bevise, at kunden har brugt produktet forkert, eller kunne sandsynliggøre, at fejlen ikke var der, da salget fandt sted. De efterfølgende 18 måneder er det kunden, som skal bevise, at fejlen var der på købstindspunktet, eller sandsynliggøre at fejlen er opstået ved korrekt brug.

Garanti derimod er en ekstra beskyttelse, som går ud over den normale reklationsret. Dvs tilbyder et firma 2 års garanti, så garantere firmaet i 2 år for produktet, og det vil tilsidesætte den normale reklamationsret, da garantien tager over. Garantien er altså en ekstra ydelse, som skal dække ydeligere end reklamtionsretten. Dvs den giver kunden en ekstra sikkerhed, og sikre at kunden har en returret, som sikre kunden i tilfælde af problemer.

Meget tør snak, og det er nok også grunden til, at mange ikke forstår det.

Men som virksomhed skal du overveje, hvordan du vil takle reklamtioner. Vil du kæmpe med dine kunder, eller vil du have glade kunder, og af og til på bekostning af et lille tab? Der er mange måder at håndtere det på, men det er altid en god ide, at have en klar strategi og plan!

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |