Protein pulver - Er det nødvendigt?

30. December 2015

Rigtig mange som træner bodybuilding og styrketræning tager også proteinpulver, men er der egentlig behov for dette, eller kan man undvære det?

For at opbygge muskelmasse har kroppen brug for at få dækket sit protein behov, dette vil for de flestes vedkommende ske primært gennem den almindelige mad. Hvis du gerne vil opbygge muskler anbefales det at indtage 2g protein pr. kilo kropsvægt. Det betyder at hvis du vejer 80kg har du brug for 160g protein dagligt.

Problemet med at få disse 160g protein gennem din almindelige mad ligger typisk i at de fleste ikke får spist de 6 små måltider det anbefales. De fleste spiser kun morgenmad, middagsmad og aftensmad. Morgenmaden består typisk bare af havregryn eller brød hvilket ikke indeholder proteiner, og så får de måske proteiner i middagsmaden og aftensmaden. Problemet består i at man ikke bare kan indtage hele sit proteinbehov på en gang i forbindelse med f.eks. aftensmaden og så tro at man er dækket ind. Man bliver nødt til at fordele sit proteinindtag over flere små måltider med max 3 timers mellemrum.

Det er her hvor protein pulver virkelig kan hjælpe dig! De fleste har simpelthen ikke tid til at spise 6 små måltider der alle indeholder omkring 20-30g protein, og derfor kan de have gavn af noget proteintilskud.

Som sagt tidligere er det altså ikke et must at indtage pulver når man træner, men det kan gøre det nemmere og det er faktisk ikke dyrere end almindelig mad hvis du ser på pris og indhold.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |