Valg af hosting til sit domæne

30. December 2015

Efter at man har valgt og købt sit første domæne, er det næste skridt at finde en webhost som skal hoste hjemmesiden for en.  Men selve udvælgelsen kan være en større omgang.
Man kan ved en simpel søgning finde et større antal virksomheder, der tilbyder webhoteller, webserver eller anden form for webhosting. Ved en søgning på ”webhotel” får man mere end 2 millioner hits, så der er rigeligt at vælge imellem.

Man der er en ting som er et faktum, for en vellykket online tilstedeværelse er en pålidelig webhosting et must. Online tilstedeværelse og tilgængelighed af en hjemmeside er must. Hvis ikke man som udbyder ikke kan klare det vil kunderne hurtigt forsvinde og finde en anden udbyder. Derfor skal dette også være et af de punkter, som man skal holde et vågent øje med

Kategorier af webhosting:
Når man skal vælge en webhosting type, så skal man se på hvad det er domænet skal bruges til. For der er mindre krav til en personlig hjemmeside, hjemmeside beregnet mail, nyhedsbrev, arkiver end der er til webshops, forums og communities.

Webhosting kan opdeles i 5 kategorier:

  • Alm. webhotel,

  • Dedikeret server

  • Collocation server / rack

  • Virtuel hosting

  • Reseller hosting



De to mest relevant hosting typer er alm. webhotel og dedikerede server:
Hvad er et almindelig webhotel, det er det produkt en webhotel udbyder tilbyder sine kunder.  Det er en tilstand, hvor flere websteder dele en server. Det er en billig webhosting, fordi prisen er delt mellem flere brugere. Man kan finde en standard webhotel udbyder til omkring 100 kroner om året. Her kan det dog være svært at se forskel på de mange forskellige produkter, derfor kan man med fordel bruge det der hedder webhotel guider. Disse webhotel guide se på forskellene imellem udbyderne og vurdere dem ud efter faste krav, hvor de ser på plads, webhotel priser, mail, support og mange andre punkter. Et eksempel på dette kunne være ”Web Oplysningen” som er en af disse webhotel guider, der også kigger på webhotel priser.

Hos en dedikeret server host firma lejer du hele webserveren fra et bestemt webhosting firma. Webserveren er ejet af et webhosting firmaet, men som kunde har man fuld råderet over serveren. Man kan vælge en dedikeret server som en velegnet mulighed, til dem som ikke ønsker at dele en server med andre webmastere. Man kan have en dedikeret server i to måder at gøre det på men kan enten selv styre det hele eller man kan lade hosting virksomheden tage sig af det. Hvis man taler om styret server, vil selskabet tage sig af alle opsætninger af software, sikkerhed og udskiftning af hardware. Men i ikke-administrerede server er det brugeren der skal tage sig af alle opgaverne selv. Fordelen ved denne form for hosting er, at man fuldt ud kan have webhosting som ens behov. Har man en hjemmeside der fast har et større antal besøgende om dagen, er den dedikerede server det mest fornuftige valg at tage. Inden for de dedikerede servere svinger prisen alt efter hvad man vil have, men starter omkring de 1000 til 1500 om måneden.

Virtuel hosting:
Virtuel hosting fungerer på samme måde som dedikerede server hosting, men her deler med det fysiske hardware med andre. Derfor er denne form for hosting også billigere end den dedikerede løsning.  Så spørgsmålet ligger så i om man vil have den fulde udnyttelse af serverens hardware, vil man det er virtuel hosting ikke svaret.

Collocation server / rack:
Om collocation server / rack siges der at det er identisk med den dedikerede server, men der er to forskelle fra mellem de to er at, ved collocation server / rack har man sin egne server placeret hos hosting firmaet og de står ikke for den. Den anden er at ved den dedikerede server har du ikke adgang til serveren som du har ved collocation server / rack. Så her er det dit behov som afgøre om det er den ene for eller den anden.

Reseller hosting:
Reseller hosting er til virksomheder som ønsker at begynde deres egen webhosting virksomhed, som så ellers fungere på samme måde som den almindelige webhosting

Ting som man er nødt til at overveje, inden man vælger sin webhost:

Web plads:
Pladsen til ens hjemmeside varierer fra udbyder til udbyder. Selvfølgelig hvis brugerens krav, kun er en hjemmeside, der indeholder grundlæggende oplysninger om brugeren og dennes arbejde og udelukkende gør brug af web-applikationer, så pladsen på 50 MB er helt tilstrækkeligt. Men hvorimod en kompleks e-handel site sammen med en række produkter i én database kræves der kapacitet på op til 1 GB.

Trafik:
Udtrykket Båndbredde refererer til de data, der overføres fra og til brugerens hjemmeside og som består af grafiske detaljer, billeder, bannere og filer til download. Man bør fra starten af have en grundlæggende viden om hjemmesidens indhold, og dermed også behovet for båndbredde inden man vælger host. Når man taler om størstedelen af hjemmesider er en 10 GB trafik om måneden er helt tilstrækkeligt, men for få andre sites som har et større antal besøgende som for eksempel denne side med valutakurser. Så er behovet mange gange større og sådanne side kan ofte bruge 25 GB båndbredde kan endda komme op på hundredvis af GB om måneden.

Oppetider / nedtider:
Det symboliserer en gennemsnitlig tid i procent, perioden viser hvor længe en hjemmeside forblev online uden fejl. Her er spørgsmålet igen om hvilket behov man har, jo mere professionel en hjemmeside er jo højere skal oppetiden være. Her kunne man måske tænke at den billigste løsning som tilbyder en oppetid på for eksempel 98% er en god oppetid. Men tro det eller ej, det har stor betydning for din hjemmeside, derfor bør man få mindst 99,7% oppetid hos en given webhost.

E-mail-konti:
E-mail-konti er en integreret og vigtig del af webhosting-pakke. Det er ganske interessant at vide om man en hosting løsning kun er beregnet til en mailadresse, eller om der er til 5, 10, 100 eller grænseløs e-mail kontoer? Ud over det, er der ingen skade i at undersøge, om brugeren får en såkaldt POP3 e-mail-adresse (rigtig mailadresse), eller bare web-mail eller rettere begge dele? Hvis man har en POP3 e-mail adresse så kan brugeren kontrollere sine e-mails via sin fortrukne e-mail-klient. Har man også muligheden for webmail, vil det gøre det lettere at checke sine mails på ethvert sted det kræver bare en computer og internetforbindelse.

Hvilken type af Server, værktøjer og kontrolpanel:
Når man ser på de generelt mest brugte platforme, er linux-baserede eller Windows-platforme de første som bliver nævnt. Det har afgørende betydning for det kodesprog som der kan programmeres i, men også databaser og scripts, som man kan anvende. Når man taler om linux -baserede platform, er det almindeligt at man bruger PHP sproget sammen med MySQL. Men når det kommer til Windows-platformen, så er ASP eller ASP.NET sprog vil blive brugt sammen med SQL Server. Man bør derfor undersøge, om der er databaser med i den webhosting pakke man har valgt. Er der det, hvor mange er der så tilrådelighed.?
I dag skal moderne hjemmeside skal databasedrevet.

Også burde man have en viden om hvilke værktøjer, der kommer sammen med webhosting pakken, om der er webstatistik, filhåndtering(ftp) men her er det ikke afgørende hvilken software der bruges.

Teknisk support:
Et afgørende punkt, når du vælger en webhost, er især for en bruger uden den tilstrækkelig tekniske viden, er teknisk support som bør sikres at dette følger med webpakken. En ordentlig teknisk support tager ikke mere end 24 timer, til at svare en kunde. Det har endnu større betydning for den som enten sælger produkter eller tjenester, at denne har muligheden for support hvis det er nødvendigt. Så undersøg om en given webhost har support om det kun er email support eller også har telefon support? Er telesupporten gratis og er det på et gratis nummer man ringer, eller tilbyder de et klippesystem? Åbningstiden for supporten er også et afgørende aspekt, yder de kun teknisk support er det i løbet af arbejdsdagen kun dvs. 9 til 17 eller gør de giver mulighed for 24x7 teknisk support? Men igen en ting er det en given webhost skriver et andet er hvad virkeligheden er, en måde man kunne teste dette er ved at oprette et support-  /salgsspørgsmål til dem. For så at vente og se hvornår de har svaret, så kan brugeren på den måde se om virkeligheden er den samme som det der skrives.

Udtalelser / brugervurderinger:
Der er flere måde at finde udtalelser eller brugervurderinger på en webhost, nogen af udbyderne vælger at have brugerudtalelser på deres hjemmeside. Denne form for udtalelser er ikke helt pålidelig, da det udelukkende er godkendte udtalelser som er at finde her. Man bør i stedet for bruger hjemmesider hvor det er muligt at vurdere eller komme med en udtalelse om en given webhost. Sådanne sider kan for eksempel være Trustpilot, de vil give en mere nuanceret beskrivelse af den valgte webhost. Her kan du igen også bruge webhotel guiden, hvis denne tillader brugerne at komme med deres egen vurdering. Du kan også tage kontakt til webmastere som har en server, webhotel og udbyderen, for at høre om deres erfaringer med den pågældende

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |