3 genveje til et soveværelse der får dig til at sove som en

11. August 2017

En god søvn er en af største forudsætninger for en frisk hverdag med overskud. Men hvordan får man den bedste stemning i soveværelset? Hvad kan man selv gøre for at søvnbetingelserne er optimale?

Invester i den bedste seng


En af de allerbedste ting du kan gøre for at optimere dine muligheder for en god søvn er at have et godt underlag at ligge på. Derfor er det vigtigt at have en god seng, som passer til din kropsform.

I praksis betyder det, at du skal have en hård seng, hvis du vejer mere end 75 kilo og en blødere seng, hvis du vejer under.

Ofte giver det god mening at have forskellige hårdheder i en dobbeltseng, da par sjældent har det samme behov.

Dobbeltdyne – en god idé?


En dobbeltdyne er en anden investering, du kan gøre dig. Der er visse overvejelser, som du er nødt til at se på inden: Er dynen stor nok til mig og partner? Bliver det for varmt under dynen, når I ligger to?

Mange vælger at have en dobbeltdyne om vinteren, og så investere i to, mindre sommerdyner om sommeren. Det har jeg selv haft stor succes med, og glæder mig til altid både til at komme tilbage til vinterdynen og omvendt.

Det er vigtigt at vælge en dyne, der har en lav vægt, men en høj bæreevne. Disse forhold indikerer, at dynen er af høj kvalitet og at den er fremstillet med kvalitetsdun.

Mørklægningsgardiner - hold lyset væk


Den sidste ting, som er vigtig for at dit soveværelse giver dig de bedste forudsætninger for en god nattesøvn er mørklægningsgardiner. Gardinerne holder lyset ude, og sikre optimale betingelser for hjernens dannelse af søvnhormonet melatonin.

Hvilke gardiner du vælger er ikke så vigtigt, men det kan være en god idé at vælge dem i en lys farve. Personligt foretrækker jeg ikke at have hvide gardiner, da de tiltrækker sig meget snavs.

Konklusion: Gør dit soveværelse til et Mekka


Udover de tre råd herover, kan du også gøre andre ting. Eksempelvis kan du sørge for at male i lyse farve og have planter, der er med til at give mere ilt til rummet.

Generelt er det også vigtigt at gøre soveværelset – og særligt sengen – til et helligt område, hvor man ikke bruger timer på at ligge med sin telefon eller lignende. Ligeledes er det en dårlig idé at have et fjernsyn i soveværelset, da det kan være med til at forstyrre nattesøvnen.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |