3 metoder til at stole mere på dig selv

1. August 2017

Ønsker du at blive bedre til at stole på din mavefornemmelse og dit indre navigations-system? Hvis du føler, at du er lidt for let at vælte omkuld, så kan det skyldes du mangler kontakt til dine umiddelbare følelser. Det kan du heldigvis arbejde på at ændre helt selv. Med 3 konkrete trin, kan du få meget bedre kontakt til dit indre, så du får lettere ved at holde fast i dit individuelle udgangspunkt selvom du møder overbevisende mennesker alle steder omkring dig.

Her får du 3 trin til at stole mere på dig selv.

 

Lad dig mærke dig selv

Hvis du går rundt og siger til dig selv 'jeg kan ikke mærke mig selv', så prøve at spørge dig selv om det nu også er helt rigtigt. Er det virkelig den fulde sandhed, at du ikke kan mærke, hvad der sker i dig? Eller er det måske snarere sådan, at du godt kan mærke, hvad der sker i dig, men måske er lidt nervøs for virkelig at føle det? Måske kan du sagtens mærke dig selv, men lader det ikke fylde dig op, fordi du er usikker på, hvad du skal stille op med det, du mærker. Har du det på den måde, kan du have gavn af at prøve at have tillid til, at du ikke bliver væltet omkuld af at mærke dine følelser. De er ikke farlige, og de kan ikke skade dig. De gør mest ondt, hvis du ikke overgiver dig til dem. Ønsker du at få hjælp til at lade dig mærke dine følelser, så kan du overveje at søge hjælp fra en coach København.

 

Brug dine følelser til at skabe forandring

Vil du stole mere på dig selv og dit indre navigations-system, så kræver det at du er fortrolig med dine følelser og har træning i at bruge dem aktivt i dit liv. Det får du ved at gøre det til en daglig praksis for dig selv at vælge hvilke følelser, du ønsker at bruge til at skabe konkrete forandringer. Hvis du føler vrede eller irritation, kan det f.eks. være en fantastisk motor til at skabe forandringer ved at sætte grænser og sige nejtak. Dét at du mærker vrede og aggression i dig selv, behøver ikke automatisk at betyde, at det er dét du vælger at udtrykkee, men du kan alligevel godt bruge følelsen til at sætte tydelige grænser og passe på dig selv - også selvom du ikke gør det på en aggressiv måde. Er du i tvivl om, hvordan du konkret kan bruge dine følelser til at skabe forandringer, så kan du overveje at søge hjælp hos en psykoterapeut København, som kan hjælpe dig til at finde ind til din egen måde at gøre det på.

 

Vær konkret

Hvis du ikke er vant til at beskæftige dig med dit indre liv, så kan det godt føle lidt diffust og ukonkret at forholde dig til dine følelser. For hvad er det, du mærke, og hvad kan du bruge det til? Der kan opstå mange spørgsmål og meget tvivl, når du skal forholde dig til dette landskab af svært definerbare begreber. Hvis du har det sådan, så kan det være gavnligt for dig at prøve at oversætte dine umiddelbare sansninger og følelser til noget helt konkret. Hvis du er ked af det, så overvej, hvad det var, der satte det i gang til at starte med. Hvis du er vred, så overvej, om nogen er kommet til at gå over din grænser, uden du lagde mærke til det til at starte med. Jo flere konkrete ord du kan sætte på dine oplevelser, desto lettere bliver det for dig at tale om og forholde dig til i længden.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |