Undgå uheld ved at bruge både sommerdæk og vinterdæk

30. December 2015

Når sneen falder i Danmark fordobles antallet af uheld og samtidig er der mere end 40 % af danskerne der kører uden vinterdæk. FDM advarer mod at køre med forkerte dæk og opfordrer danskerne til at skifte for så sikkert føre som muligt. Et sommerdæk har eksempelvis to og en halv så lang bremselængde på sne, som et sommerdæk, hvilket gør af FDM direkte fraråder sommerdæk i den danske vinterperiode, både for at undgå biler, men også for at redde menneskeliv.

På den anden side er det også vigtig, at skifte tilbage til sommerdæk igen. For lige så dårlig vejgreb biler har om vinteren med sommerdæk, ja næsten lige så dårlig vejgreb har et vinterdæk om sommeren, når asfalt temperaturen er høj. Ved kørsel på vinterdæk med 100 kilometer i timen på en varm asfaltvej, viser en række tyske undersøgelser, at bremselængden forøges med til 16 meter. Og netop om sommeren, læser mange danske familier bilen til fulde for at køre på ferie i Danmark eller Europa. Derfor er det vigtig, at ikke belaste bilen mere end den allerede er.

Konklusionen er klar. Som bilejer i Danmark, bør man have minimum 2 sæt dæk stående og endnu vigtigere er, at man så skifter rettidigt imellem sommerdækkene og vinterdækkene. Gør man det nedsætter man risikoen for uheld dramatisk og er sikret den mest komfortable kørsel på de danske veje i det danske klima.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |