Sådan får du den bedste kombination af sikkerhed og fart

30. December 2015

Der gælder det samme råd for cyklister som bilister: at man skal afpasse farten efter forholdene. Det giver størst sikkerhed. Rent teknisk får du også denbedste kombination af sikkerhed og fart ved at lære dine gear på cyklen at kende. De lave gear til modvind og opad bakke og de højere gear til lige strækninger, hvor du får alvor kan få sat farten på din herrecykel i vejret, for det er typisk de unge mænd, der kører vildest. Ned ad bakken foretrækker mange at slappe af.

Opmærksomhed

I trafikken må man afpasse sin hastighed efter forholdene og tage hensyn til andre. Det kan ikke nytte, at man bremser hårdt op uden at se sig tilbage, for især i byen ligger cyklisterne ofte efter hinanden på stribe. Man kan heller ikke bare køre venstre om og accelerere for at overhale dem foran, hvis andre cyklister lige bag én har fået den samme ide. Man må også her se sig tilbage, så man ikke udgør en sikkerhedsrisiko for sig selv og andre.

Især i byen kræves der en god portion opmærksomhed hos alle trafikanterne, og det handler ikke mindst for dig som cyklist om at få øjenkontakt med de andre i trafikken. Det kan redde dit liv. Lige som hvis du gør det nemt for andre trafikanter at aflæse dig. Så giv tydeligt tegn og vis klart, hvad du er ved at gøre.

En anden form opmærksomhed er den, du opnår ved at bruge farver som gul, rød, orange og
cyklamen, som kan øge din synlighed - ligesom du er godt kørende med brug af reflekser. For lige akkurat i mørket er det rart med angivelser, der viser din fart ud over den obligatoriske brug af lygter, som du hellere må sikre dig, virkelig kan ses af andre.

Vedligeholdelsen

Vedligeholdelse gælder både for dig og din herrecykel.

Vær sikker på, at du har det rette brændstof på og har fået din morgenmad, når du kaster dig ud i morgenens trafikmylder. Og husk at tage din medicin, hvis du bruger sådanne, så du ikke lige pludselig fejler på grund af svimmelhed eller en form for utilpashed. Både af hensyn til en ordentlig fart og til din egen sikkerhed er det vigtigt, at dine dæk er pumpet hårdt op. Og tjek dem regelmæssigt for glasskår og småsten, så du ikke pludselig punkterer. Hvis du med jævne mellemrum holder din cykel ren, smurt og ved lige, kører du mere sikkert, når du er på farten. Tjek en gang imellem også dine hjul og bremser, for en cykel med fejl kan pludselig blive farlig i trafikken.

Kend vejen

Hvis det er muligt, så lær din vej at kende. Farten og sikkerheden er bedst på tørre og lige asfalt flader, men det sker, at der på vejen opstår huller, glat føre, is, sne, regn, skår og grus; så må man sænke farten tilsvarende. Ikke mindst i sving.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |