Tab dig hurtigt

30. December 2015

I realiteten kan man jo sige: At tabe sig er ekstremt nemt og kan gøres hurtigt, hvilket også er sandt. Hvad skulle der i grunden være svært i at tabe sig? Ja netop - ingenting. Selve konceptet ved at tabe sig er let, men at få gjort noget ved det er svært!

Hvad kan forhindre dig i at tabe dig? Det kan være motivation, det kan være at du bor hjemme og mors madlavning påvirker dig, det kan være at du lader dig friste, det kan være du finder på undskyldninger for at spise fed og usundt, det kan være du har en rygrad som en slange. Der kan være ufattelig mange ting der gør at du ikke taber dig, eller slet ikke går igang med at tabe dig.

Det er i og for sig ligegyldigt hvor meget du vejer for meget, princippet er det samme, og hvad ér det egentlig for et princip jeg render og snakker om? Jo princippet er: Du skal indtage færre kalorier end du forbrænder! Det lyder ret simpelt ikk'? Men det er jo nok mest fordi at det rent faktisk ér så simpelt som jeg der giver udtryk for!
Først og fremmest skal du finde ud af hvor meget du egentlig forbrænder på en dag, dette kan du eksempelvis bruge denne ~~> beregner
Hvis du eksempelvis forbrænder 3000 kalorier på en dag, så vil jeg anbefale dig at indtage blot 2500 kalorier om dagen. Det er 500 i underskud om dagen hvilket svare til omkring ½ kilo fedt tabt om ugen = ca. 2 kilo per måned. Med et vægttab i den kaliber er du næsten sikker på at du ikke tager nogen "skade" - ment på den måde at hvis du indtager færre kalorier end det, så vil det meget muligt gå ud over din muskelmasse også. Er du meget overvægtig (25-xx kg), så kan du være 1000-1200 kcal i underskud de første 6-8 uger - men derefter "trappe op" - madmæssigt.

Små facts:

  • 7.000 kalorier = 1 kilo fedt!
    Så hvis du er 14.000 kalorier i underskud om måneden vil du så potentielt tabe dig 2 kilo.
  • 500 kalorier i underskud per dag er det optimale under vægttab, for ikke at miste for mange muskler under "cut" som det kaldes.
  • Er du meget overvægtig (25 kg +) eller har et BMI på over 30, så kan du indtage 1000-1200 kalorier i underskud per dag, men jo længere din vægt ryger ned, jo mere skal du spise - for til sidst at ende på 500 kalorier i underskud.
  • Tager du proteinpulver under træning/vægttabet så vil du beholde mere muskelmasse end ellers. (man taber altid lidt muskelmasse under vægttab)

For flere råd omkring vægttab, og eventuel udvidede artikler om dette emne kan findes her: Sundhed & Fitness

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |