Vidensdeling og konference

30. December 2015

I en virksomhed findes der i hver enkelte medarbejder et bibliotek af viden, man ikke bare lige sådan tilgår. En virksomhed og dens medarbejdere er i konstant udvikling og forvandling, og de fleste vælger at afholde et event såsom workshop, møde, konference eller andre aktiviteter, hvor man arbejder sammen i forskellige udvalg, og på den måde udveksler viden på tværs af firmaet. Denne del af et firma event kaldes vidensdeling og det handler om at blive bedre til at udnytte den viden, der allerede eksisterer i firmaet. Dette gøres ved at sikre, at den, der har behov for viden, får adgang til viden. Nemlig at man samles til et event af en art, og holder en dialog eller debat kørende. Det kan lyde meget enkelt. Ikke desto mindre er der mange faktorer, der komplicerer vidensdeling - hvordan ved personen, der har behov for viden, eksempelvis om denne viden overhovedet eksisterer, og hvor befinder den sig så i øvrigt? Der er dog også faktorer, der fremmer vidensdeling - således hjælper vi ofte gerne kolleger med at få adgang til viden, fordi vi ved, at kollegerne senere hen nok også skal hjælpe os, hvis vi får behov for viden. Vidensdeling rummer således en række muligheder og problemstillinger, der er perfekt til et udfordrende event. Man behøver ikke tage udgangspunkt i tunge metoder og databaser, hvis man skabe et fora, hvor denne deling af viden kan flyde frit. Et godt event med fokus på vidensdeling behøver som skrevet ikke tage udgangspunkt i forkromede strategier for vidensdeling, men processen skal dog tilrettelægges, så at deltagerne i det valgte event kan inspirere hinanden problemløsning, nye perspektiver og udfordringer på arbejdspladsen. Et event med vidensdeling søger både at give et overblik over, hvad vidensdeling er, og anvisninger på, hvordan vidensdeling kan praktiseres. Man kan sætte vidensdeling i perspektiv ved at betragte processen som et bytteforhold der både kan være økonomisk, organisatorisk og socialt. Når man introduceres for vidensdeling er det en god idé at gøre det på en sjov måde. For eksempel kan man kombinere læring og vidensdeling i en sjov proces med teambuilding øvelser, sangskrivning, eller introducere vidensdeling som en del af et møde eller konference, man skal afholde. Det er generelt bare en god idé at praktisere vidensdeling i sin virksomhed for at sikre, at der er et gennemtræk af idéer i virksomheden, og at ingen medarbejdere lider af mentalt og idémæssig iltsvind i forhold til at klare sine arbejdsopgaver på den optimale måde. Se mere på: Konference
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |