Derfor er det vigtigt at spise sundt

30. December 2015

Vi lærer i skolen, især i de år, vi tilbringer på universitetet, hvor vigtigt det er at indtage en sund fedtfattig kost. Der er blevet foretaget undersøgelser af mange universiteter, hvor over 45.000 deltagere deltog. Undersøgelserne har vist, at dem, der spiser sunde fødevarer af den ene eller anden art er tilbøjelige til at leve længere liv end dem, der slet ikke spiser efter en kostplan, eller dem, der bare spise mindre sund kost. De fødevarer, der længe har været anbefalet som optimale af det amerikanske landbrugsministerium, er frugt, grøntsager, fuldkorn, magert kød og kødalternativer samt mejeriprodukter med lavt fedtindhold. Disse fødevarer er også inkluderet i de nuværende retningslinjer, som USDA har offentliggjort. Kvinder havde givet maden points baseret på antallet af udvalgte fødevarer, der blev spist mindst en gang om ugen. Som bekendt spiser vegetarer ikke kød, fisk eller fjerkræ. Veganerkost opfylder tydeligvis USDA’s regler for sund mad, der kan være en del af kostplaner, der har et lavt indhold af mættet fedt, lavt kolesterol, og er fedtfattige og fiberrige. Hvis man skal lave mad, der er sund for hjertet, bør fødevarer sauteres i vand i stedet for olie, og der bør kun bruges små mængder af olivenolie eller rapsolie. Du vil snart opdage, at mange af vores såkaldte sunde kostplaner ikke er andet end en dårlig vittighed. At sige de er sunde for hjertet er en farce, for de er bestemt ikke gode for hjertet. Hvad sker der, når du begynder at fjerne kolesterol og fedt? Du ender selvfølgelig med flere kulhydrater. Leveren tager de overskydende kulhydrater, og laver dem derefter omgående om til fedt og kolesterol. Så meget for at være sundt for hjertet. I de sidste 20 til 25 år eller længere, er de fleste af disse kostplaner blev fremhævet som værende sunde for hjertet, og blev opført som hjertesund kost med lavt fedtindhold hjertesundhed kost, når disse diæter i virkeligheden var det stik modsatte. Ifølge undersøgelserne om sunde kostvaner, var den gruppe, der spiste sundere kost, efter omkring fem års tid sundere end de andre. Deres blodårer var renere og sundere end de andre, hvis hjertekarsygdomme gradvist blev værre. For at spise sundt bør du spise så mange forskellige typer fødevarer som muligt. Sund kost består af frugt, grøntsager, brød, korn og kartofler med indtagelse af mindre fede og sukkerholdige fødevarer. Det kan være svært at indtage den rette mængde frugt, og det kan derfor være rigtig godt med en saftpresser eller slow juicer, der kan presse alt næringen ud af frugterne, lige direkte til at drikke.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |