D-vitamin: hvorfor og hvordan

30. December 2015

D vitaminer har mange fordele og derfor er det vigtigt at få nok af dem. De bidrager til et velfungerende og stærkt immunforsvar, hvilket især er vigtigt om vinteren hvor immunforsvaret ofte bliver sat på prøve. Derudover er D-vitamin nødvendigt for at kalk kan transporteres fra tarmsystemet og ud i knoglerne. Kilder til D-vitamin D-vitamin fås fra 2 kilder: solen og kosten. Når vi udsættes for sollys danner vores hud D-vitamin. Du skal dog være opmærksom på, at sollyset i Danmark ikke er stærkt nok hele året, til at vi kan danne D-vitamin fra dens stråler. Derfor er det om vinteren, ekstra vigtigt også at få D-vitamin gennem kosten. Madvarer der indeholder vitaminet er bl.a.: - Laks: 30 mikrogram D-vitamin pr. 100 gram. Andre fisk, f.eks. sild er også fyldt med vitaminet. - Æg: 2 mikrogram pr. 100 gram. - Kylling: 2 mikrogram pr. 100 gram. Anbefalet mængde For nogle grupper kan et dagligt tilskud af D-vitamin være en god ide, da de har øget risiko for D-vitamin mangel. 10 mikrogram dagligt anbefales til: - børn 0-2 år - gravide - personer med mørk hud - personer som bærer tildækket påklædning om sommeren - personer der ikke kommer udendørs dagligt - personer der undgår sollys 20 mikrogram dagligt anbefales til: - personer med øget risiko for knogleskørhed - personer over 70 år, da hudens evne til at danne D-vitamin fra solens stråler forringes med alderen. Et tilskud af kalk anbefales, sammen med D-vitamin tilskuddet. Undersøgelser har vist at det sænker risikoen for knogleskørhed og knoglebrud. Sund livsstil Hvis du lever en almindelig, sund livsstil med moderat sol om sommeren og sund kost – gerne med fisk – året rundt, har du lille risiko for at få D-vitamin mangel. Men husk at en vitaminpille dagligt altid er en fordel, så man er sikker på at få de nødvendige vitaminer.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |