Vil du have flotte arme? Drop løbeturen

30. December 2015

Styrketræning forbrænder kalorier

Det har nemlig vist sig, at styrketræning har nogle enormt potente fordele, når det kommer til forbrænding. Hvis man kigger på den grundlæggende forbrænding af kalorier under selve træningen vil kardiovaskulær træning næsten altid være den mest effektive træningsform. Men det mange mennesker glemmer er efterforbrændingen. Efterforbrænding er den effekt, der forekommer efter din træning er overstået. Man vil i timerne efter et træningspas nemlig kunne registrere en stigning i forbrændingen. Dette fænomen sker, fordi at kroppen efter styrketræning, som typisk har en forholdsvis høj intensitet, vil benytte energi på at restituere. Med andre ord benytter din krop kalorier på at genopbygge dine muskler. Under styrketræningen nedbryder man muskelvæv. Den menneskelige krop er indrettet sådan, at den husker strabadserne den er blevet udsat for, og vil efter styrketræning give dig flere og stærkere muskelfibre. Dette fænomen kaldes også superkompensation – og det påkræver altså, at kroppen skal benytte noget energi.

BMR og muskelmasse

Der findes også en anden vigtig faktor, når det gælder forbrænding i forbindelse med styrketræning. Muskelmassen vil nemlig have en indvirkning på kroppens Basal Metabolic Rate (BMR). BMR afhænger af en lang række variabler, men en af dem er størrelsen af muskelmasse. BMR kan beskrives, som den energi kroppen bruger i fysisk og psykisk hvile. Man vil altså opnå et højere BMR, hvis man har en stor muskelmasse. Reelt set vil dette betyde, at mennesker, der har en høj muskelmasse vil forbrænde mere, når de ikke er aktive, end mennesker med forholdsvis lav muskelmasse. Dette vil altså betyde – større muskelmasse er lig med flere forbrændte kalorier. Derfor er styrketræning et enormt effektivt instrument, når det kommer til en slankere krop -også slanke arme. Kvinder bliver ikke bodybuildere af styrketræning Styrketræning kan altså med fordel benyttes i kampen mod en flottere krop. Den gavner mere end som så. Men det afskrækker rigtig mange, især kvinder, at styrketræning vil gøre dem store og muskuløse. Dette skal man som kvinde slet ikke bekymre sig om. Kvindekroppen kan nemlig ikke bare uden videre bygge kæmpe muskler. Sådan er kvindekroppen slet ikke indrettet. Muskelvækst, som man ser den hos mænd skyldes det mandlige kønshormon testosteron, hvilket mænd har 20-30 gange mere af i kroppen end kvinder. Derfor er der ingen undskyldning for, hvorfor kvinder ikke burde benytte sig af styrketræning. Det værste, der kan ske er, at mange kvinder vil opleve, at de vil se slankere ud. Muskler fylder nemlig mindre end fedt. Så man skal altså ikke frygte, at man efter at have påbegyndt styrketræning får svulmende og pumpede overarme. Tværtimod vil man opleve, at armene vil se slankere og mere tonede ud. Men det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at muskler vejer mere end fedt. Derfor vil mange primært kvinder, men også mænd, der påbegynder styrketræning opleve, at vægten ikke flytter sig særlig meget. Dette skal man dog ikke frygte. I stedet skal man tænke på at benytte styrketræning, som en investering. Man bytter altså fedt ud med muskler. Dermed ikke sagt, at fedtet omdannes til muskler, fordi sådan forholder det sig slet ikke. Muskler og fedt har helt forskellige byggesten, og er derfor ikke det samme. Den eneste sammenhæng, der er i mellem henholdsvis fedtmasse og muskelmasse er, at man bruger energi, når man træner sine muskler, hvorved man altså forbrænder fedt.

Cardiotræning har ulemper

Grunden til at styrketræning på mange måder giver et bedre udbytte end cardiotræning ved mellemintensitet er, at det i virkeligheden ikke gavner særlig meget. Cardiotræning er aerobt arbejde og det bruger den del af vores energisystem, som benytter de lagre af glykogen og kulhydrat, der er opbevaret i vores muskler og lever. Dette er en begrænset mængde, som under moderat cardiotræning vil slippe op, hvis træningspasset varer over en time. Efter denne time vil energilageret altså være tomt. Her går kroppen ind og finder energien andre steder fra. Kroppen vil altså i stedet begynde at tære på muskelvævet. Man vil altså kunne opleve at kroppen leverer end slags modeffekt. Kroppen er fra naturens side skruet sådan sammen, at den ikke er særlig glad for at give afkald på fedt. Det er en vigtig energikilde til krisetider. Derfor vil kroppen hellere give afkald på overflødig muskelmasse. Derfor vil moderat cardiotræning have en negativ indvirkning på kroppens stofskifte. Din krop vil reelt skulle bruge færre kalorier på, at bibeholde din vægt. Dette betyder med andre ord, at din krop gør alt for at modarbejde forbrændingen af fedt. Resultatet af dette vil blive, at du i sidst ende forbrænder mindre fedt – jo, mere du laver cardiotræning. Så der er altså ingen grund til, hvorfor man ikke skulle implementere styrketræning i ens ugentlige motionsskema. Tænk derfor på styrketræning, som en investering til et sundere helbred og en slank veltrænet krop!
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |