Hvordan redigerer man tekster?

30. December 2015

Når vi kommunikerer med hinanden via skrift, er der altid risiko for støj. Med støj mener jeg ganske enkelt sprogfejl. Det nemmeste er at bestille en anbefalet korrekturlæsning. Hvad korrektur handler om, vil jeg anskueliggøre her.

Ret de centrale begreber

Det er jo lidt svært at fremstå som ekspert i marketing, hvis man ikke staver ordet korrektur. Derfor: Tjek først og fremmest dine centrale begreber inden for det emne, som du skriver om. De fleste har jo egentlig ikke problemer med at stave disse; de overser det bare.

Skab sammenhæng

Som tekstredigeringsmand har jeg rettet mange tekster, hvor afsnittene ikke hænger sammen. Man bliver smidt fra det ene hjørne af teksten til det andet. Dette problem er også nemt at løse, hvis blot du kigger det igennem før publiceringen. Så skab sammenhæng. Tag din læser ved hånden, som man siger.

Keep it simple

Hvis du er i reklamebranchen, bør du vide, at der er rigtig mange konkurrenter derude. Derfor: Budskabet skal være hurtigt og enkelt. Hvis du har en masse detaljer, som skal med, så læg dem længere ned i teksten - eller tilbyd, at man kan læse mere på en hjemmeside eller i et nyhedsbrev. Ved at redigere sine tekster fremstår man mere seriøs over for sin målgruppe. Det skaber mere tillid, og folk bliver ikke forstyrrede eller irriterede over småfejl. Nogle har den holdning, at det bare skal være forståeligt, så er resten ligegyldigt. Men det ændrer jo ikke ve, at en tekst altid giver et indtryk, dvs. en betydning, som er noget helt andet end tekstens indhold. Der er tale om signaler og signalværdi. Gennem tiden har jeg set, at nogle mennesker bliver overraskede over, hvor billigt det er. Men der er ingen grund til overraskelse, for ofte er der jo kun tale om tekster på ca. 100 ord - eller mindre. Det koster selvfølgeligt ikke meget. Og det kan blive rigtig dyrt ikke at få orden i sine tekster. For så virker man utroværdig over for sin målgruppe. Du har med andre ord ikke råd til at lade være med at købe tekstredigering, hvis du kommunikerer på skrift.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |