Hvordan påvirker frugt dit helbred?

30. December 2015

Kostanbefalingerne har de senere år oplevet en omvæltning, når det kommer til fordelingen af makronutrienter og fødevarer. De tidligere kostråd anbefalede, at man skulle holde sig væk fra store mængder mættet fedt fra kød og raffineret sukker fra behandlede fødevarer som slik, sodavand m.m.. De nye kostråd er gået skridtet videre og anbefaler man i højere grad bør spise grønsager, fiberrigt brød og i stedet skrue ned for frugtsukkeret og det lyse brød.

Betyder det frugt er usundt?

Nej! Frugt indeholder store mængder simple kulhydrater, som kan ved for frekvent og stor indtagelse øge vægten på baggrund af et kalorieoverskud. Men de sundsmæssige effekter er ikke til at overse. Flere frugter indeholder store mængder vitaminer og mineraler. Blandt andet jern, magnesium og vitamin A, B og E. Disse er nødvendige for at flere processer i kroppen kan fungerer optimalt. Yderligere så kan frugtsukker hjælpe på energiniveauet ved at øge blodsukkeret, så man har energi til at udføre aktiviteter som eksempelvis sport eller fokuserer og have energi til eksempelvis arbejde eller lign. Af gode frugter kan bananer, æbler, blåbær, grape, ananas og pære nævnes. Mange har vist sig at have dokumenteret effekt ift. skadesforebyggende indsats på en lang række sygdomme som kræft, og yderligere stykker det generelt immunforsvaret.

Konklusion - skal man så spise frugt?

Det anbefales derfor, at man som privatperson indtager i hvertfald 2 frugter hver dag. Det er en del af rådet “Spis 6 om dagen”, som indebærer 2 frugter og 4 stykker grønt. Som arbejdsgiver kan det være en god ide at oprette en frugtordning til de ansatte. Ved at få løbende levering af frugt kan man præventivt gå ind og nedsætte antal sygedage strategisk og skabe et sundere miljø på arbejdspladsen. Man skal dog være opmærksom på, at et overforbrug af frugter kan føre til vægtforøgelse, da flere frugter indeholder en del kalorier stammende fra frugtsukkeret.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |