Hvad er en SEO ekspert -og hvordan finder du en ?

30. December 2015

Hvad er en SEO ekspert

Den store danske andel søgninger i Google er lidt unikt i forhold til andre europæiske lande, hvor nationale søgetjenester har støre markedsandel og Google dermed mindre. Derfor vil vi typisk tale om en Google ekspert, når vi i Danmark taler om en SEO ekspert. Google har så stor en markedsandel, at det kun er her eksperterne har deres fokus. Det er ganske enkelt spild af tid, at bruge energi på de andre søgetjenester i Danmark. En SEO ekspert er altså en ekspert i at optimere et website til bedst mulige placeringer i Googles organiske søgeresultater. Hvilken uddannelse har en SEO ekspert i Danmark Se da fokus er på Google i DK, ville det være nærliggende, at en SEO ekspert er uddannet hos Google. De tilbyder desværre ikke uddannelser, men har online forløb indenfor dele af deres produkter, hvor det er muligt at blive certificeret. Her er der tale om deres annoncerings mulighed ved navn AdWords. Ved at gennemgå et online kursus er det muligt at opnå certificering indenfor netop det felt, men ikke indenfor søgemaskineoptimering. Der findes et enkelt internationalt universitet, der tilbyder en master indenfor SEO, men den er ikke anerkendt som værende dyb og fyldestgørende nok i branchen. Da der ingen egentlig universitets uddannelse findes på området, vil en SEO ekspert ofte være selvlært, hvor ekspertisen ofte er opnået igennem mange års praktisk arbejde. Et selvstudium i SEO vil tage omkring 2 - 3 år før der opnås kompetence nok, til at være på ekspert niveau. Grunden til indlæringen tager flere år, er bl.a. at SEO ikke kun omfatter kodning og optimering, men også en helhedsforståelse af synergierne mellem onpage optimering og den øvrige internet marketing samt offpage traditionel markedsføring. Det er derfor fordelagtigt, at have en handelsorienteret uddannelse eller en universitets uddannelse indenfor markedsføring og afsætning, før SEO området studeres. Halve SEO eksperter - dem er der mange af På overfladen kan SEO virke som et simpelt område, at dygtiggøre sig indenfor, for derefter at nedsætte sig som rådgiver. Det er desværre også tilfældet i Danmark, hvor flere med meget lidt praktisk erfaring tilbyder ydelser indenfor området. Typisk vil løsningerne være mangelfulde og ikke tage hensyn til hele virksomhedens markedsførings strategi, hvorved synergi effekter overses. Den knap så erfarne tilgang til opgaverne, skaber også knap så gode resultater og kan i sidste ende direkte skade placeringerne på lang sigt eller skabe uharmonisk oplevelse for brugerne. Du får hvad du betaler for De knap så erfarne ”SEO eksperter” er meget ofte billige i drift. De lever ikke af at rådgive, men har typisk et almindeligt job eller studerer. Som sagt vil resultaterne også blive derefter og i søgemaskineptimerings branchen såvel som indenfor internet marketing, er det som i alle andre brancher. Kvalitet koster. Det kan blive helt pinligt, at få sit website mellem fingrene hos en ”SEO ekspert”. Den mest anvendte metode til at få websites ranket højere på Google, er content marketing. På netop det punkt, er forskellen på kvaliteten meget tydelig. Metoden består af publicering af emnerelaterede artikler med links til kundens website. Kvaliteten på artiklerne, er hos de billige eksperter, så dårlig, at det er en yderst pinlig affære, at læse dem -og de linkes direkte til kundernes website. På den måde bliver kundernes website affilieret med elendige artikler og det kan i værste fald betyde direkte dårligt omdømme på nettet. I de rigtig slemme eksempler udgiver SEO eksperterne sig for at være virksomheden selv og udgiver i deres navn 100 vis af ulæselige artikler med fejlinformation, tonsvis af formuleringsfejl og halv oversatte sætninger. Ofte ligner det noget børn har skrevet. På netop content marketing området bliver fårene skillet fra bukkene. Gode fagartikler, skrevet af uddannede journalister koster penge og her spares hos de billige ”eksperter”. De skriver da lige artiklerne selv. De rigtige eksperter og konsulenter på SEO området, har erfaring og indsigt nok til, at kunne gennemskue ulempen ved at en virksomhed bliver sammenkædet med den slags materiale og benytter det ganske enkelt ikke. De kender deres egne begrænsninger og benytter uddannede journalister til tekstforfatning. Bed om et eksempel Nærlæs eksperternes hjemmesider og bed om referencer samt eksempler på deres artikler, hvis du ønsker de skal linkbuilde med artikler, som en del af søgemaskineoptimeringen. Lav en Google søgning på ejeren af ekspert hjemmesiden og tjek deres uddannelsesmæssige baggrund. Er de studerende, elektrikere, eller beskæftiget indenfor helt andre fagområder til dagligt, så find en anden. Du leder efter en ekspert og ikke en, der er ved at blive det. Du kan finde ejerens navn (hvis det af underlige årsager ikke fremgår tydeligt), ved at indtaste domænenavnet fra hjemmesiden på dk-hostmaster.dk. Som udgangspunkt bør en ekspert have indgående viden indenfor følgende områder: - Onpage søgemaskineoptimering - Konverteringsoptimering - Usability - Linkbuilding - Online annoncering - Internet marketing og offline traditionel markedsføring - Sociale medier - Grundlæggende handel og service
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |