Hurtigt vægttab på maven

30. December 2015

Mange har noget fedt eller nogle deller de ikke ønsker sidder på maven - eller slet ikke ønsker overhovedet. Det er irriterende, og jeg kender selv problemet alt for godt.

Mænd der tager på... har det med at tage på, på maven. Altså fedtet sætter sig primært på maven, og brystet.

Kvinder der tager på... har det med at tage på, på lår, baller arme og af og til brysterne.

Problemstilling

Man kan ikke punktforbrænde. Desværre kan mennesker ikke vælge et sted hvor de har noget uønsket fedt, og sige: Nu træner jeg dette sted, og så fjerner jeg fedtet herfra.

Kroppen bestemmer selv hvor fedtet sætter sig, og det er forskelligt fra person til person, hvor det sætter sig. Har man for meget fedt på maven, så er det eneste der dur simpelthen eller kalorieunderskud via maden.

Det nytter derfor ikke at lave 350 mavebøjninger hver dag i en måned eller 2. Fedtet forsvinder altså ikke fra maven af den grund.

Træning kan dog få maven til at virke slankere...

Lad os antage at du alligevel laver alle disse mavebøjninger, og synes at du efter en måned ser noget slankere ud, så kan det være fordi du har fået dine muskler til at trække sig lidt sammen, så de er hårdere og trænede.

Fedtet er altså ikke forsvundet - det er der stadig - med mindre du naturligvis har været i kalorieunderskud i perioden.

Sådan får du fedtet væk fra maven...

Du skal simpelthen være i regulær kalorieunderskud for at kunne tabe fedtet. Se på fedtet som et lag der er smurt ud over hele kroppen (det bliver normalt, ret jævn fordelt). Selvom du ikke synes du har noget fedt på dine arme, så har du med garanti noget alligevel :-)

Du kan motionere - her er det også ligegyldigt hvordan du gør det - det eneste der er forskel på er antallet af forbrændte kalorier per session. Eksempelvis forbrænder du mange flere kalorier ved at løbe, end ved at cykle.

Men jeg vælger personligt selv at cykle, da jeg finder det meget mere behageligt at cykle, men jeg må så også motionere det længere for at komme i det samme kalorieunderskud som en løber.

Find dit ligevægtsindtag, og træk 500 kcal fra, og gå efter det indtag dagligt, så er du godt kørende.

Er dit ligevægtsindtag eksempelvis 2.500 kcal per dag, så spis 2.500 kalorier om dagen, eller spis 2.500 men forbrænd 500 kcal ved motion - det giver det samme. Bortset fra at du ved motion forbedre din form, og din krop - det er sundt at motionere, så derfor ville det være at foretrække.

Husk...

Under et vægttab, er det vigtigt man får rigeligt med proteiner. gerne mellem 2 og 2,5 gram per kilo kropsvægt. Hvis ikke det er muligt at få denne mængde protein igennem kosten, kan det suppleres op med noget proteinpulver blandet op i mælk eller vand.

Det anbefales jo også at voksne dyrker 30+ minutters motion dagligt i en eller anden form, og børn 60+ minutter :-)

Gør det rigtigt fra start af - lynkure virker simpelthen ikke!

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |