Lydstudie

30. December 2015

Hvordan mixer man professionelt i et lydstudie? Mange vil gerne vide, hvordan man laver det helt perfekte mix i et lydstudie! Før man overhovedet begynder at mixe, skal man overveje, hvordan man vil lave optagelserne i sit lydstudie. Her ønsker de fleste også at vide, hvilken mikrofon er den rigtige at bruge, når man optager i lydstudiet. I begge tilfælde er det vigtigt forstå, at der ikke findes noget rigtigt og forkert. Når man arbejder i et lydstudie, har man en række værktøjer. Det tager mange års arbejde i et lydstudie, før man kan bruge alle disse værktøjer rigtigt, hurtigt og effektivt. Det er altså ligesom en kunstmaler, der ønsker at male et maleri. Hvilken pensel og farve der bruges afhænger af det maleri, der skal males. I et lydstudie har man mange værktøjer, men før man starter, er det vigtigt at finde ud af sammen med sin kunde, hvilket udtryk der ønskes, hvad målet er. Derfor er det også vigtigt, at produceren forstår arrangementet, hvilke instrumenter der spiller solo, og hvilke instrumenter der er i baggrunden, før arbejdet i lydstudiet begynder. Vi kan tage et enkelt setup som fx guitar & vokal. Hvordan indspiller man det i et lydstudie? Normalt vil guitar & vokal fortolkes som en sanger, som akkompagnerer sig selv. I sådan et tilfælde vil man i et lydstudie sætte en stormembran mikrofon så tæt som muligt hen til sangeren, og 2 mikrofoner på guitaren, som er lidt mere transparent i lyden, så guitaren ikke står i vejen for vokalen, når man indspiller i sit lydstudie. Man får altså en tyk vokal, som ligger ovenpå guitaren, som har en lidt transparent lyd. Tænk nu hvis musikerens hovedinstrument var guitar, og hans vokal blot skulle eksistere som en feature. I så fald har man fået optaget noget, som ikke kan bruges. Vi prøver så igen, måske en AKG 451 på vokal, og 2 stormembran mikrofoner til guitaren. Stormembran mikrofonerne kan fx være 2 stk Peluso 251. Bruger man dette setup i sit lydstudie, får man en fed, bred guitar lyd, og en meget tynd transparent vokal. Lige netop det, man ønskede i sin optagelse i lydstudiet. I mange andre tilfælde ville en AKG 451 på vokal ikke give nogen mening. Derfor et det vigtigt, når man lejer et lydstudie til sin næste produktion, at man husker at få en producer, som er god til at lave det idéelle setup til optagelserne.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |