Tab dig hurtigt på en uge

30. December 2015

Ofte læser jeg om folk der gerne vil tabe sig hurtigt på en uge, men at tabe sig hurtigt er relativt. Hvad der er hurtigt for mig er ikke nødvendigvis hurtigt for dig.

Inden jeg kommer til emnet vil jeg sige følgende: jeg anbefaler ikke et hurtigt vægttab.

Der kommer nu en liste over hurtige måder at tabe sig på, men jeg anbefaler at du læser teksten under listen.

  • Du kan tabe dig med en suppekur.
  • Du kan tabe dig med pulverkure som Nupo
  • Du kan sulte dig selv.
  • Du kan sænke vandindtaget markant.
  • Du kan indtage blot 500 kcal om dagen

Overstående er dog idioti.

Det er simpelthen ikke en naturlig måde at tabe sig på. Hvis du vil tabe dig, så gør det rigtigt - vent! Læs videre.

Du kan tabe dig hurtigt selvom du ikke nødvendigvis smider 1 kilo om dagen. Normalt anbefaler man jo et kalorie-underskud på 500 kcal per dag, hvilket svarer til at du taber 500 gram om ugen - på den måde kan du selv følge med, din krop kan følge med, og ikke mindst din hud kan følge med.

Er man dog meget overvægtig - eksempelvis 20 kilo overvægtig, kan man hæve de 500 kalorier til 1000 kcal om dagen - så man taber omkring 1 kilo fedt om ugen.

Du vil formentlig tabe en del mere, da du også taber noget væske mm.

Det du skal gøre er at finde dit ligevægtsindtag, og trække 500-1000 kcal fra. Lad os bruge mig som eksempel: Jeg vejer 90 kilo, og mit ligevægtsindtag er omkring 3.000 kalorier. Hvis jeg så ville tabe mig 5 kilo, ville jeg trække 500 kcal fra, og spise 2.500 kalorier om dagen, i 8-10 uger.

Du spiser 2.500 kalorier til at starte med, men når du taber vægten, så falder dit ligevægtsindtag også, så dvs. at jeg nok skal ned og spise 2.250 kalorier i den sidste uge for at tabe mig 500 gram.

Du behøver ikke skære ned på maden...

Se nu kommer det smarte. Hvis du ved at du spiser omkring 3000 kalorier om dagen, og du så skal være 500 kalorier i underskud, så findes der jo en anden mulighed end at skære ned på kosten, og det er nemlig motion. Du kan jo begynde at træne de 500 kcal væk i stedet for - eller lidt af dem.

Du kan cykle 200 kcal væk, og skære 300 kcal væk fra maden = samme resultat, bortset fra at du kommer i bedre fysisk form samtidig!

Skulle du gå hen og forbrænde 600 kalorier, så må du spise 100 kalorier ekstra - ja du læste rigtigt. Du kan simpelthen træne dig til "bonus", eller ekstra mad.

Hvis du taber dig langsomt og rigtigt, så er chancen for at resultatet er vedvarende meget større, end hvis du er konstant sulten i 7 dage, for at tabe dig 2-3 kilo. Derudover vil du formentlig tage de 2-3 kilo på igen i løbet af kort tid - så hvorfor ikke bare gøre det rigtigt til at starte med?

En anden ting jeg vil anbefale er at finde ud af dit BMI, BMI står for Body Mass Index, og det er en god rettesnor for om man er overvægtig - det er dog ikke alle der kan bruge BMI til noget, da man kan være bygget stor/muskuløs fra naturens side (eksempelvis store knogler). Bodybuildere kan heller ikke bruge BMI'en til noget, da den er forbeholdt gennemsnittet.

Husk.. Hvis du kan komme til at indtage 2-2,5 gram protein om dagen i form af fast føde, vil du beholde en større procentdel af din muskelmasse. (Under vægttab og kalorieunderskud taber man samtidig muskelmasse, men hvis man har et godt proteinindtag under diæten, så vil du tabe mindre). Hvis ikke du kan indtage protein igennem føden, kan du eventuelt supplere med proteinpulver, som er en mindst lige så god proteinkilde.

Jeg håber du vil træffe det fornuftige valg.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |