Sådan får du bugt med dine abstinenser ved rygestop

30. December 2015

Næsten alle der ryger vil inderst inde gerne holde op. Det er farligt, det er dyrt, det går ud over tænderne og huden, og der er mange andre årsager til ønsket om et rygestop. Men for pokker hvor er det dog svært at holde op og bare slukke den sidste cigaret og herefter kvitte smøgerne for tid og evighed. Én ting er, at afhængigheden også går på vanen i sig selv og dermed alle de situationer, hvor man belønner sig selv med en cigaret, fx efter en god middag, sammen med en kop kaffe eller i forbindelse med en pause på arbejdet, selv om man så er tvunget til at gå udenfor. Men skidt med det, bare man får sin smøg. Sådan er den fysiske afhængighed. Den psykiske afhængighed er måske endnu værre, for her reagerer kroppen med abstinenser ved rygestop, så man som ryger kan føle sig syg efter en cigaret med dens indhold af nikotin og alle de andre rare sager. Hovedpine, uro, rastløshed og øget appetit, samtidig med at man hoster mere, er blandt de mest kendte rygestop abstinenser. Men også humørsvingninger, der kan komme bag på én selv, omtales ofte af personer, der er i færd med at holde med at ryge, som de mest generende abstinenser ved rygestop. Og så er der selvfølgelig en rygetrang ud over alle grænser, som popper op hele tiden og gør, at man næsten ikke kan tænke på andet end at få en cigaret – bare lige den sidste. Som et middel mod disse rygestop abstinenser kan man være frisk og fornuftig på samme tid og få bugt med den farlige trang ved at gå en rask tur eller belønne sin standhaftighed med noget lækkert. Bare lidt, for man skal jo også huske at passe på, at vægten ikke tordner i vejret efter et rygestop.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |