Facebook: Share eller Like?

30. December 2015

Har du din egen lille webshop, så har du helt sikker læst en masse om vigtigheden af at markedsføre din butik på de sociale medier. Vi kan formentlig hurtigt være enige om, at Facebooks markedsdominans er klart størst, så har du ikke begrænset tid, så må det være logisk nok at skyde det meste af sin markedsføring af på Facebook. Alle forretninger bør som udgangspunkt have en Facebook page, hvor interesserede kan finde information om shoppen, og hvor du kan slå nyheder eller tilbud op for interesserede og forhåbenligt generere mere salg i din webshop.

Synes godt om vs. Del

Disse 2 knapper er de vigtigste for din side, for med dem kommer dit budskab ud til flere interesserede. Når en kunde liker eller sharer din side, så vises det på deres Timeline og er synlig for deres venner, og sådan kan dit budskab spredes potentielle besøgende som ringe i vandet. Men hvilken knap skal du vælge? Svaret er, at det er forskelligt! Trykker en kunde på share ud for en statusopdatering, din hjemmeside eller et produkt, så dukker der en boks frem, og vedkommende har her mulighed for at skrive lidt om, hvorfor han vælger at dele netop dette link eller denne statusopdatering. Som eksempel kan du se denne promotion på iPhone covers, som vi lancerede op til J-dag. Det fik en del shares, da vores fans gerne ville skrive lidt om, hvad det var, de delte, fx at man måtte være hurtige og bruge tilbuddet, mens det var der. Når en besøgende trykker på like ud for enten et produkt, din hjemmeside eller en statusopdatering, så vises det på deres tidslinje og vedkommendes venners nyhedsfeed. Desuden så gemmes der på personens tidslinje en liste over de sider, som vedkommende har liket. Det er derfor klart nemmest at like noget, og I vil også se, at en statusopdatering typisk har mange flere likes end shares. Og hvis en besøgende liker din Facebook page, så optræder dine statusopdateringer i hans nyhedsfeed fremover og skaber mere salg!

Knapper på din webshop

Uanset om du har en blog, en webshop eller noget helt tredje, så er det utroligt vigtigt, at du giver dine kunder mulighed for at dele, hvad de ser. På den måde kan du skabe nye kunder og opmærksomhed på din webshop. Jeg har fx en lille webshop, der sælger covers til iPhone, og allerede på forsiden kan mine besøgende like min shop og dermed se, hvad jeg skriver fra min Facebook page. Ud fra hvert produkt er der desuden også en like-knap, så folk kan dele, hvad de læser, med deres venner. Se fx beskyttelsesfilm til iPhone 4. Her kan mine besøgende trykke like og deler dermed mit produkt med deres venner. Og de forlader ikke en gang hjemmesiden for at gøre det.

Konklusion

Du må prøve dig frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for din side. Som udgangspunkt vil jeg anbefale at vælge share på dine artikler og like på din butik og dine produkter. Held og lykke med at skabe salg!
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |