Hvad er søgeoptimering?

30. December 2015

Ordet søgeoptimering giver måske umiddelbart associationer til, at man skal forbedre en hjemmesides mulighed for at søge, men i dette tilfælde er det ikke sammenhængen. I stedet skal søgeoptimering forstås som en måde at forbedre en hjemmesides synlighed, når folk benytter søgemaskiner. Søgemaskiner benyttes til at gennemsøge internettet for hjemmesider, der omhandler et bestemt emne, som den pågældende bruger er på udkig efter. Alt efter en hjemmesides relevans til det pågældende emne, som vurderes på baggrund af forskellige faktorer og involverer algoritmer, bliver nogle hjemmesider præsenteret over andre, fordi siden fremstår mere relevant i forhold til andre sider, der omhandler det samme emne. Søgeoptimering handler derfor om at forbedre en hjemmesides placering i forhold til andre sider, der handler om det samme emne. En bedre placering hos en søgemaskine, som bliver brugt af mange mennesker, vil sørge for at din hjemmeside kommer ud til langt flere mennesker. Flere mennesker bliver altså bevidst om, at din hjemmeside er tilstede på det store og ofte uoverskuelige internet. Herved kan din virksomhed og hjemmeside nå mange potentielle kunder, der i sidste ende kan gavne din pengepung. Betragt derfor søgeoptimering som en investering. For at søgeoptimering skal fungere optimalt arbejdes der ud fra to faktorer. Den ene faktor er selve søgemaskinen, hvordan den fungerer i forhold til, hvad der bliver lagt mærke til ved en hjemmeside, samt hvilke ting, der har betydning for placeringen over resultater hos en søgemaskine. Den anden faktor er selve forbrugeren, brugeren af søgemaskinen, mennesker. Her lægges der blandt andet vægt på, hvilke søgemaskiner, der hovedsageligt bruges af folk, samt hvilke søgeord, som bruges hyppigere end andre. I forhold til mennesker handler søgeoptimering altså om at finde ud af, hvor folk befinder og hvad folk søger efter. Når man har fået styr på disse ting, kan man derefter mere fokuseret gå i gang med at arbejde med hjemmesiden og dens placering i forhold til andre hjemmesider hos en søgemaskine. Igen her er der også forskellige metoder at gøre dette på. Dette kan blandt andet indebefatte en tilpasning af hjemmesidens HTML-kodning, hvor enkelte elementer kan være medvirkende til et bedre samarbejde med søgemaskiner. Derudover indebefatter søgeoptimering også andre metoder som linkbuilding, som arbejder med at skabe en troværdighed hos din hjemmeside. Dette gøres ved at få placeret links hos andre hjemmesider, blogs eller lignende på forskellige måder. Det kan blandt andet være med kommentarer. Sidst men ikke mindst er det også nødvendigt med det rigtige indhold på din hjemmeside. Indholdet skal være relevant i forhold til, hvad din hjemmeside tilbyder af produkter eller ydelser. Herved kan søgemaskinen bedre forstå, hvad din side handler om og placere den bedre. Artiklen er leveret i samarbejde med Joakim Kruse som levere SEO relaterede artikler, med indhold der er til at forstå - læs mere om SEO Eksperten!
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |