Fup og Fakta om vægttab

30. December 2015

Sukker er det eneste der feder

Så enkelt kan det ikke stilles op. Om du tager på eller taber dig afhænger i høj grad af hvor mange kalorier du indtager i forhold til hvor mange du forbrænder. Hvis du vil opnå et varigt vægttab er nøglen, at forbrænde flere kalorier end du indtager. For meget sukker og fedt er ikke godt for din krop, men det er alt for simpelt at tro, at kun sukker og fedt feder. En balanceret kost i de rette portioner er det bedste – naturligvis kombineret med motion.

Fedtfattigt er altid godt

En fedtfattig kost er ikke automatisk hverken sund eller slankende. Som nævnt ovenfor, det ikke mængden af fedt men mængden af kalorier der er afgørende. Desuden er fedt et stof din krop har brug for, når den skal opbygge celler og optage fedtopløselige vitaminer for eksempel. Du kan få fat i de sunde fedtsyrer i fødevarer som fede fisk og nødder.

Alkohol i ren form feder ikke

En del danskere tror, at så længe alkohol bliver indtaget i ren form feder det ikke. Dette er en helt forkert opfattelse. 1 gram ren alkohol indeholder hvad der svarer til 7 kalorier. Man regner normalt en genstand som 12 gram alkohol, og det indeholder altså omkring 84 kalorier. Hvis du blander din alkohol op med eksempelvis sodavand, vil kalorietallet naturligvis ændre sig. Derfor er det en god ide at skære ned på alkohollen, hvis du gerne vil tabe dig.

Hvis man vil tabe sig, kan man ikke spise det man godt kan lide

Forkert. Faktisk kan det være gavneligt, at forkæle sig selv med ens yndlings snack en gang i mellem. Så længe du kan holde det i små mængder og det ikke er alt for ofte, kan det faktisk være en rigtig god hjælp. Hvis du fra den ene dag til den anden fuldstændigt opgiver alle dine yndlings lækkerier, risikerer du bare at køre træt i dit slanke-projekt meget hurtigt. Det er bedre at spise en lille smule usundt i begrænset omfang, end at have hele dage hvor du bare propper dig, fordi du har savnet det så meget.

Chili og koffein booster vægttab

Der er undersøgelser der tyder på, at koffein og mad med chili kan øge forbrændingen. Det drejer sig dog om en ret lille effekt. Det er endnu usikkert om effekten er vedvarende eller hvor meget koffein og chili man skal indtage for at kunne mærke den begrænsede effekt. Derfor bør du ikke betragte hverken chili eller koffein som nogen smart genvej til et vægttab.

Store knogler kan forklare min overvægt

Det er en ofte brugt undskyldning, at man bare har ”tykke knogler”. Undersøgelser af feltet har vist, at selvom knoglernes vægt svinger fra person til person, og mellem mænd og kvinder, er det ikke med mere end op til 3 kilo. Hvis du er overvægtig, kan du med andre ord ikke give dine knogler skylden for mere end 3 kilo. Det vigtigste at slå fast er, at der ikke findes nogen enkel og smart vej til et varigt og permanent vægttab. Det kræver en indsats fra dig selv, hvis du vil opnå reelle og længerevarende resultater med din BMI.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |