Hvordan giver man feedback?

30. December 2015

Hvordan giver du dine medarbejdere feedback?

At give feedback er en svær disciplin. Først og fremmest må du være oprigtigt interesseret i den du giver feedback til. En skidebalde eller et forsøg på at hævde dig selv over for modtager må ikke forklædes som feedback. For at feedback skal fungere effektivt måden være konstruktiv. Konstruktiv feedback betyder bl.a. at du kommenterer på fakta og på hvordan de fakta påvirker dig. Du skal altså ikke sige. X eller Y er forkert, men i stedet: Når du gør X, så oplever jeg eller så gør det følgende ved mig. Dermed giver du modtager en mulighed for at reflektere over om den reaktion, som du har egentlig var den rette i forhold til det han ønskede.

Du har ikke patent på sandheden

Når du giver feedback må du også gøre dig klart, at du ikke har patent på sandheden. Hvis du arbejder i et fag, hvor der er eksakte fakta, så er der måske ingen grund til at anvende en konstruktiv tilgang. Der er handlingen rigtig eller forkert. Men langt de fleste gange vi giver feedback, så er der tale om noget subjektivt. Og smag kan man ikke gøre sig til dommer over. Hivs du formår at anvende den konstruktive tilgang, så hindrer du også at falde i fælden hvor du dikterer løsninger. I stedet bliver din feedback til reel sparring med modtageren og vil blive oplevet som værdifuld.

Hvor tit skal du give feedback

Du bør som minimum give feedback, når du bliver bedt om det. Hvis du opbygger en kultur i virksomheden, hvor feedback opfattes som en naturlig ting, så vil det også øge arbejdsmotivationen.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |