Børnetøj og

30. December 2015

 

Hvis du har prøvet at købe børnetøj, så kender du udmærket situationen. Du træder ind i forretningen overbevist om, at du nu vil finde lige det du søger. Du ved hvad du vil have, og du ved at de har det her. Og det har de også. Hvis du spørger de søde ekspedienter går der en mindre ekspedition i gang efter netop hvad du har brug for. Problemet opstår først når man skal vælge.

Udvalget af børnetøj er enormt! Det kan virke uoverskueligt, og selvom det ”bare” er børnetøj, så er det ikke så ligetil som det lyder. Der er hundrede ting at tage stilling til. Er tøjet af god kvalitet? For vi ved alle, at børn slider tøj op lige så hurtigt, som vi kan skrabe penge sammen til at købe nyt. Er det allergivenligt? For mit barn skal da ikke udsættes for de allergifremkaldende kemikalier som er så bredt omtalt i medierne. Er det fremstillet under humane forhold? For man vil jo ikke støtte arbejde udført af personer som nærmest er yngre end de børn man køber tøjet til. Derudover skal tøjet være de rigtige farver og den rigtige størrelse – og gerne lidt større så barnet kan vokse.

I denne jungle af valg kan det simple i at købe en sparkedragt let blive en udfordring. Og her kommer mærkerne frem i billedet. Det lille navn i nakken eller broderet på i nydelig harmoni med mønsteret på tøjet gør hele situationen lidt mere overskuelig. Idet du kender et mærke, ved du, at der må være en grund til, at du husker netop dette mærke. Det er for det meste let at finde informationer om mærkerne, og er navnet først blevet stort, så plejer det at opfylde de basale krav man som køber stiller til børnetøj. Efterhånden producerer de store mærker børnetøj som både er økologiske, fairtrade-mærkede – og så uimodståeligt sødt at man ikke kan lade være med at forelske sig i det.

Så nu står du i forretningen, og der ligger mindst femten forskellige sparkedragter foran dig. Du skal fravælge nogle, og helst kun stå tilbag med én til sidst. Og fordi vores hjerne er indrettet som den er, så vælger du de mærker fra, som du ikke kender. Det er helt naturligt. Vi kan godt lide det velkendte. Det vi kender skuffer ikke. Og hvis det du kender er et stort mærke – hvilket det højst sandsynligt er – så er du også ret sikker på at mærket er anerkendt som ”godt”.

Men er mærkevarer virkelig altid bedre? Er dyrt tøj bare af god kvalitet – eller omvendt? Kan man ikke fremstille godt tøj som samtidig er billigt? Jo, det kan man godt. Spørgsmålet er bare, om alle vores hårdt tjente penge går til produktionen af børnetøj af god kvalitet, eller om de ryger lige i lommen på de mellemled, som sørger for at mærket i nakken presser prisen op. Så, er mærkevarebørnetøj i virkeligheden bare en indtjeningskilde? Det må man afgøre med sig selv. Men måske tænker du på det næste gang du står i børnetøjsforretningen.

Find dit børnetøj på Trendsales: www.trendsales.dk/nfo/boernetoej

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |