Sådan tager du på i vægt

30. December 2015

Tv og kvindemagasiner er fyldt med kostprogrammer der handler om at tabe vægt, men på trods af at der også er én del som er undervægtige og har utrolig svært ved at tage på, så høre man aldrig om dem. Det betyder også at det er én af de færre enmer som også er svært at finde noget om på nettet, fordi alt det vægtab tager al opmærksomheden. Samtidig har tv, blade, osv. nogle forklaringe på hvordan man taber sig eller tager på, som er meget mere kompliceret end de behøver at være. Jeg vil her give dig den simple og let forståelige forklaring på hvordan man taber sig/tager på, og hvorfor disse "kurer" kvindeblade er fyldt med sjællent virker. Den første du skal gøre er at finde dit bmr, ikke bmi(som i grove træk bare vil fortælle dig hvorvidt du er undervægtig, normal vægt, eller overvægtig). Bmi'en er overvurderet, den fortæller dig hvad du i virkeligheden godt ved og kan se i spejlet. Din bmr(body metabolic rate) derimod, fortæller dig hvor meget energi din krop skal bruge når du er i hvile for at holde sig neutral(altså uden at tage på eller tabe sig). Du kan finde disse udregninger flere steder på nettet. Når du har fundet dette tal, ganger du det med dit aktivitetsniveu og for dermed afvide hvor meget du ca. forbrænder på én dag..

Nu kommer det simple. Det "eneste" du så skal gøre for at tabe dig, er at tage 500kcal fra dit bmr og så lave ét kostprogram efter det, og så have diciplin nok til at følge det. Hvis du ikke taber dig og du har gjort alt rigtigt, så det nok fordi at udregningen har ramt én smule forkert. Så spiser du 200kcal mindre om dagen. Du vil ikke kunne undgå at tabe dig. Og dette kan gøres helt uden at træne. Men vil selvfølgelig hjælpe at træne ved siden af, og du vil også få alle de andre fordelle der nu engang er ved fysisk træning.

MEN. Nu handlede det jo om at tage på, det er dog præcist lige så simpelt.. Du tager bare 500kcal til istedet for at tage dem fra. Samme princip hvis du stadig ikke tager på, så smider du 200kcal ekstra på kostprogrammet end til du begynder at tage på.. Det kan dog være hårdt at spise så meget, specielt hvis man er aktiv og forbrænder en masse. Så der kan være hjælpemiddler til at øge ens appetit eller weightgainer shake som er én stor fordel, da det er nemmere at drikke når man i forvejen ikke er sulten.

På trods af at det primært handler om kcal, skal man stadig tænke over hvor kcalerne kommer fra, og prøve at spise sundt :)

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |