Kreatin og dens virkning

30. December 2015

Kreatin er et stof, der forekommer naturligt i kroppen og bruges som energi i musklerne, når der arbejdes ved kortvarige maximale belastninger som f.eks. tung styrketræning. Vi har cirka 1-2 gram kreatin i kroppen, hvilket vi indtager naturligt gennem kød i kosten. Ved at indtage kreatin som kosttilskud kan nogle mennesker øge kreatindepoterne og derved træne med en tungere vægt i længere tid. Der er lavet talrige studier om kreatin og dens virkninger og bivirkninger, men der er ikke blevet påvist nogen alvorlige bivirkninger. Derfor er det fortsat er lovligt at købe kreatin som kosttilskud i Danmark. Idet der er lavet mange studier om kreatins virkning, har det vist sig, at man kan øge styrke og muskelmasse markant i forhold til personer som træner på samme måde uden at indtag kreatin som kosttilskud. Dette gør kreatin meget velegnet til udøvere af styrketræning, kuglestød, vægtløftning, sprint og andre sportsgrene, hvor der skal udvikles meget kraft på kort tid. Udøvere af udholdelsesidræt hvor der arbejdes submaximalt i længere tid vil sandsynligvis ikke have den store virkning ved at indtage kreatin som supplement, da det i højere grad er andre energisubstrater som f.eks. kulhydrat og fedt, der bliver brugt under arbejdet. Det kan dog derimod benyttes, hvis der er perioder i sportsgrenen, hvor der skal udvikles meget kraft hurtigt som f.eks. ved en spurt.

Dosering:

Det anbefales, at man starter med en loadingperiode på 5-7 dage, hvor man indtager 20 gram kreatin fordelt over dagen hver dag. Dette gøres for at opbygge større kreatindepoter i kroppen. Efter loadingperioden følger vedligeholdelsesfasen, hvor man så indtager 5 gram kreatin om dagen for at vedligeholde kroppens kreatindepoter. Der er som sagt ikke påvist alvorlige bivirkninger, men for en sikkerheds skyld anbefaler man at holde en pause hver 2.-3. måned, hvor man ikke indtager kreatin.

 

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |