At dele eller synes godt om - hvilken Facebook-knap skal du have på din hjemmeside?

30. December 2015

Hvis du har din egen lille webshop, så har du bestemt læst en meget om vigtigheden af at markedsføre din online butik på Facebook og lignende. Vi kan nok hurtigt blive enige om, at Facebooks betydning online er altoverskyggende, så har du ikke begrænset tid, så virker det logisk nok at skyde det meste af sin reklamering af på Facebook.

Alle butikker bør som minimum have en Facebook page, hvor besøgende kan finde info om butikken, og hvor du kan komme med gode tilbud eller nyheder for interesserede og i sidste ende generere flere kunder i din butik.

 

Share vs. Like

De her 2 knapper er de vigtigste for din butik, for med dem når du ud til potentielle interesserede. Når en person liker eller sharer dit produkt, så vises det på deres Timeline og er synlig for deres venner, og sådan kan dit budskab spredes til potentielle kunder som ringe i vandet. Men hvilken knap skal du bruge?

Svaret er, at du må prøve dig frem!

Trykker en kunde på share ud for din hjemmeside, et produkt eller en statusopdatering, så kommer der en boks frem, og vedkommende har her mulighed for at skrive lidt om, hvorfor han vælger at dele netop dette link eller denne statusopdatering. Som eksempel kan du se dette tilbud på iPhone covers, som vi lancerede op til J-dag. Det har fået en del shares, da folk gerne ville skrive lidt om, hvad det var, de delte, fx at folk måtte være hurtige og bruge tilbuddet, mens det var der.

Når en person trykker på like ud for enten en statusopdatering, din hjemmeside eller et produkt, så vises det på deres tidslinje og personens venners nyhedsfeed. Desuden så gemmes der på personens tidslinje en liste over de sider, som vedkommende har liket.

Det er derfor klart nemmest at like noget, og I vil også se, at en statusopdatering oftest har mange flere likes end shares. Og hvis en besøgende liker din Facebook page, så optræder dine statusopdateringer i personens nyhedsfeed fremover og skaber flere besøgende!

 

Knapper på din butik

Uanset om du har en blog, en webshop eller noget helt andet, så er det utroligt vigtigt, at du giver dine besøgende mulighed for at dele, hvad de ser. På den måde kan du skabe nye kunder og trafik til din hjemmeside. Jeg driver fx en lille webshop, der sælger covers til iPhone, og allerede fra første side kan folk like min butik og dermed se, hvad jeg skriver fra min Facebook page.

Ud fra hvert produkt vises der også også en like-knap, så mine besøgende kan dele, hvad de ser, med deres venner. Se fx beskyttelsesfilm til iPhone 4. Her kan mine besøgende trykke like og deler dermed mit produkt med deres venner. Og de forlader ikke en gang min butik for at gøre det.

 

Konklusion

Du må prøve dig frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for dig. Som udgangspunkt vil jeg anbefale at vælge share på dine artikler og like på din shop og dine produkter.

God fornøjelse med at skabe salg!

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |