Traktor dæk

30. December 2015

Traktordæk forbinder de fleste af os med en gigantisk maskine, der drøner rundt ude på en mark, eller ligger foran en hale af biler ude på landevejen. Store, sorte ringe med groft mønster. Men faktisk findes traktordæk fra ganske små til endog enormt store, både i højden og bredden, eftersom der findes traktorer i diverse størrelser til diverse formål.

 

Vi kender selvfølgelig også traktordæk fra diverse stærkmand-konkurrencer på TV. Når man ved at Firestone laver et dæk, der er 2,32 meter højt og vejer 510 kg, kan man nok godt forstå at har man et traktordæk, har man et godt træningsobjekt.

 

Visse traktor dæk, i hvert fald når talen falder på forhjulene, har omtrent samme mål som dækkene på en personbil i den dyrere ende. Man kan sagtens finde et traktordæk på 20 tommer. Dog er det de store, fra 24 og op til 42 tommer, vi lægger mest mærke til, måske især når vi endelig kan overhale og så lægger mærke til at traktorens dæk går langt op over vores eget tag. 42 tommer svarer til 107 cm, og eftersom det tal jo bare er fælgens diameter, skal man lægge dækkets profil oveni. En Peugeot 508, der er ganske repræsentativ for 'den store mellemklassebil' er lige under 1,5 meter på det højeste punkt.

 

Til sin almindelige personbil har man reelt to typer dæk, dvs. sommer- og vinterdæk. Visse personer sværger stadig til pigdæk om vinteren, og der findes også såkaldte Mud & Snow dæk til firhjulstrækkere, men de fleste kører enten med et standard sommer- eller vinterdæk, alt efter årstiden.

 

Til traktorer er udvalget langt bredere, med stor specialisering i forhold til underlag og opgave. Når man således har set de spor, som de grovere mønstre kan lave på en mark, er det næsten ikke til at tro at der også findes modeller, der gør at man kan køre en lige så stor traktor hen over en golfbane uden at efterlade spor. Generelt er det sådan at jo mere trækkraft der skal til og jo blødere underlaget er, desto grovere et mønster anvendes der. Den nævnte traktor på golfbanen kører derfor på meget brede dæk med et meget fint mønster lagt på en ekstra blød gummibane, ligesom luftmængden i dækket også er justeret til at sprede vægten så godt som muligt.

 

Dækkene til traktoren kan fås med såkaldt Bio-Fill, en slags skum, der forebygger mod punktering. Princippet er det samme, som den skum, man anvender ved længere moto-cross løb som eksempelvis det verdenskendte Paris-Dakar. Omend racere insisterer på at kalde denne skum mousse. Man kan også få noget tilsvarende til motorcykler og biler, men her er det ikke forebyggende, men anvendes til reparation. Man lapper en punktering med en pløk, og indsprøjter så skummet via ventilen. En sådan reparation er dog kun at betragte som midlertidig, man bør altid køre til nærmeste værksted og få dækket skiftet eller repareret forskriftligt. Et traktordæk er noget mindre følsomt over for reparationer, af hvilke der kan udføres ganske mange, inden dækket er tjenligt til at blive kasseret

 

Hvor man 'i gamle dage', og hermed menes egentlig indtil for en 8-10 år siden, ikke så traktorer bevæge sig med nogen videre hastighed, findes der nu maskiner med så enorme kræfter - 300, 400, 500 hk og mere - at de kan generere en ganske god fart. Derfor er mange af de store traktordæk nu normerede til en tophastighed på 70 kilometer i timen.

 

Et sidste element ved traktor dæk der skal nævnes, er prisen. Næste gang man nyder en af de mange årlige radio-reklamer, der byder på 4 vinterfælge med dæk, inklusive montering og afbalancering for under 4.000 kr., burde man næsten sende den nærmeste landmand en trøstende tanke. Han kan let risikere at skulle af med 40.000 eller mere for sine 4 nye - ekskl. montering og uden moms.

 

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |