Bredbånd og Hastighedssamfundet

30. December 2015

 

Postmodernisten Francis Lyotard postulerede efterhånden for lang tid siden, at de store fortællinger er døde. Med det mente han, at de ideologierne havde udspillet deres rolle; marxismen, liberalisme og konservatismen der alle havde deres politiske visioner om det gode samfund, og for så vidt også hele oplysningsprojektet, der ligestillede det rationelle menneske med det lykkelige menneske. Lyotard var om ikke andet, den der formulerede denne betragtning, men de samme betragtninger kan også findes hos filosoffer som Michel Foucault og Martin Heidegger. Det centrale er ikke længere det gode samfund og moral, men æstetik og etik.  Det er det skønne og dets afart det hæslige der er i fokus, og med det også fokus på oplevelsen. Det sande er det man oplever. Oplevelsen i 90’erne og 00’erne udviklede sig ret hurtigt til at være baseret på hastighed, og ikke som i den traditionelle æstetik, hvor det var kontemplationen, der var det centrale.

I starten af halvfemserne blev internettet mere og mere et folkeeje, men dets æstetiske udtryk, og det fantastiske potentiale, der var i at udleve den postmoderne æstetik online, var begrænset af modemer, der kun kunne transmittere 56 kBs, og telefonkabler der som oftest faktisk ikke engang kunne følge med modemmerne og havde en hastighed helt ned til 38 kBs. I midten af 90erne blev næste skridt i udviklingen af internettet så opfundet, den såkaldte DSL forbindelse, og det var her bredbåndet blev født, og voksede sammen med hastighedssamfundet.  Med det nye bredbånd steg hastigheden enormt på de internetforbindelser, som var tilgængelige, og det blev muligt både at snakke i telefon og surfe på nettet på samme tid, hvilket ikke havde været muligt før.  Det nye bredbånd var på en og samme tid et symptom og en acceleration af hastighedssamfundet, og fik Baudrillards visioner om hastigheden i den nye verden til at ligne peanuts i forhold til, hvad der egentlig skete. Bredbåndet er i min bog det bedste symbol på hastighedssamfundet og hastighedens æstetik.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |