Bliv glad for motion - find motivationsfaktorene

30. December 2015

Når man nu gerne vil træne eller motionere, så kan det være svært i starten idet man føler at det er irriterende, trælst, surt eller spild af tid. Der er samtidig en masse ting i privatlivet der gør det lidt mere surt end det burde være, og det hele stinker bare langt væk af "jeg gider ikke træne"-tendens.

Jeg kender det alt for godt, for jeg har haft det på nøjagtig samme måde! Jeg hadede at træne, og jeg fandt det komplet uinteressant, og det gør jeg - for at det ikke skal være løgn - stadig af og til. Det er sådan at når man tager i træningscenteret så er der nogle forskellige grunde til hvorfor man gør det, og detk an være en af følgende:

  • Du vil gerne tabe dig
  • Du kan godt lide at træne
  • Du vil gerne have en pæn krop
  • Lægen siger du skal
  • Sundhedsstyrrelsen siger du skal
  • Du vil gerne leve længere
  • Du vil gerne være bodybuilder

Uanset hvilken af de overstående eksempler du er, eller om der er en helt anden grund til at du træner, så gør man det af en grund. Jeg træner personligt fordi jeg gerne vil tabe mig! Jeg vejer omtrent 15 kilo for meget, og de irritere mig grænseløst, da de ekstra kilo får mig til at ligne en der har "mandebryster", og det bryder jeg mig ærlig talt ikke om.

Find motivation...

Så er det nu man skal finde motivationen til at træne, og det behøver egentlig ikke være så svært igen. hvis man tænker over det - helt sort og hvidt, så kan man tage et stykke papir, og skrive "positiver" og "negativer" på således at du har en række med de positive ting træningen gør ved dig, og en række hvor de negative ting omkring træningen står.

Det kan eksempelvis se således ud:

Positive ting

  • Jeg føler at jeg får lavet noget
  • Jeg taber mig
  • Jeg kommer i bedre form
  • Jeg forlænger nok mit liv en smule
  • Jeg bliver mere frisk
  • Jeg føler at jeg kommer ordentlig i gang om morgenen
  • Jeg elsker at stå på en stepmaskine

Negative ting

  • Jeg gider ikke stå op om morgenen
  • Jeg vil gerne sove længe
  • Det er hårdt
  • Jeg bliver måske en smule træt
  • Jeg bliver øm

Som man kan se, så overgår de positive ting altså de negative tign med flere længder. Hvis du gerne vil motiveres til træningen, så forsøg dig med en sådan liste og se hvad det giver dig. Vær ærlig overfor dig selv - på den måde kommer du helt klart længst.

 

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |