Træning er mere end bare "at træne"

30. December 2015

Når jeg snakker om træning i overskriften så mener jeg styrketræning, motionstræning eller andet i der betegner "det at gå i træningscenteret". Det er sådan at jeg tit og ofte ser folk der siger "nu begynder jeg at træne", hvorefter de smutter en tur i centeret, og enten laver en masse forskellige øvelser som er forkerte, eller en masse øvelser som blander alle muskelgrupper således at det altså bliver en negativ træningssession.

Mange mennesker - når de begynder at træne - køber også noget træningsudstyr til hjemmet, således de altså kan holde sig i form derhjemme, og ikke skal betale på et medlemsskab i et træningscenter.

Det handler om planlægning

Uanset hvad folk fortæller og siger, så handler "det at træne" altså om planlægning. Det er vigtigt at finde ud af hvad man er i stand til og hvor man gerne vil hen. Det nytter ingenting at smutte en tur i træningscenteret hvis resultatet bliver at du ikke træner de "rigtige" muskler, og du skader dig selv mere end du gavner dig selv.

Når du skal træne, så planlæg dine træningsdage. Hvis du f.eks træner 3 gange i ugen, så kan du dele dem op således:

Mandag: Bryst, biceps, mave
Onsdag: Ben, skulder
Fredag: Ryg, biceps, mave

Hvis du splitter dit træningsprogram op således, så sikre du dig en god og varieret træning med mulighed for at restituere de forskellige muskelgruppper efter hver træningssession.

Det er vigtigt at vide hvad man laver, så derfor er det altså en rigtig god idé at tage en notesbog med i centeret - måske bare en lille en samt en kuglepen. Du skriver så op hvad det egentlig er du træner, og hvor mange kilo du tager, ligeledes hvor mange reps og sets du tager.

Jeg håber at du kan bruge denne artikel til noget nyttigt, og derved planlægge din træning bedre, i stedet for bare at træne - uden at vide hvad du laver. Det er bedre at træne 40 minutter hvor du ved hvad du laver, end at træne 3 timer hvor du render forvirret rundt.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |