Digital tachograf

30. December 2015

En digital tachograf er førerens mulighed for at indsætte et førerkort i enheden, hvorefter tachografen registrerer alle de nødvendige data. 

Data der tidligere skulle indskrives manuelt af den enkelte fører. Det er nemt at forestille sig hvor besværligt og tidskrævende det var. Man kan i høj grad tale om at det bare var et spørgsmål om tid, før de digitale tachografer blev lovpligtige. 

Det er de nu blevet i nyligt registrerede lastbiler. Så er du føreren af en ny lastbil, eller ejer du et vognmandsfirma, skal du altså have en digital fartskriver placeret i lastbilen. 

Det vil du alligevel blive glad for i  sidste ende, da det vil spare dig eller dine medarbejdere meget tid og samtidig give mere pålidelige data. 

Disse digitale tachografer er i høj grad nødvendige, så chaufførerne kan overholde deres køre hviletider. Det er et område som politiet har stor fokus på om som de straffer med store bøder. Så der er god grund til at benytte en digital tachograf i køretøjet, uanset om det er en lastbil, en bus eller noget tredje. 

Hvordan virker en digital tachograf?

En tachograf virker således at chaufføren sætter sit førerkort i en maskinen der lagrer de nødvendige oplysninger. Det kan være alt fra personoplysninger til informationer om antal kilometer og hastighed. 

Dette førerkort har en normal kørekortsstørrelse og har et foto af ejeren, med navn og cpr-nummer, nationalitet og nummeret på ejerens kørekort. Det er altså tale om et yderst personligt kort, som derfor ikke må benyttes af andre. 

Et førerkort rummer altså alle de centrale oplysninger og fungerer som andre personlige kørt, ala sygesikringskort og kørekort. 

Tachografen registrerer en lang række oplysninger og kan gøre det omkring 1 måned tilbage i tiden. Herefter vil data blive overskrevet og derfor skal man huske at aflæse kortet og få data overført til computeren. 

Tilbage i tiden skulle chauffører selv udfylde navn, sted, dato, kilometerantal mv. før dagens kørsel kunne begynde. Det var besværligt og langt mere tidskrævende end de nye digitale tachografer

Så hvis du har en vognmandsforretning er der ingen vej udenom tachografer. Specielt ikke fordi at nyligt registrerede lastbiler og busser skal have elektroniske fartskrivere;. tachografer. 

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |