Indtagelse af kreatin - fordele og ulemper

30. December 2015

Kreatin har gennem lang tid været et af sportsudøvernes yndlings kosttilskud.
Kreatinprodukter bliver hovedsagligt brugt inden for bodybuilding, da det giver nogle fordele, som man ikke ville kunne opnå uden brug af kreatin tilskud.

Hvorfor indtage kreatin som kosttilskud?

Kreatin findes allerede i kroppen - dog i meget små mængder. Ved at indtage kreatin i faste perioder, vil man kunne opnå 2 ekstra fordele, som folk, der ikke indtager kreatin tilskud, ikke vil kunne opnå.
De 2 ekstra fordele man får, når man indtager kreatin, er følgene:

  • Du vil mærke en styrkeforøgelse
  • Du vil kunne holde ud lidt længere end normalt i dine træningspas

Det fungere sådan at kreatin hjælper med dannelse af ATP i dine muskler. Ved at indtage ekstra kreatin, vil du danne mere ATP i dine muskler, som vil gøre dig mindre træt og vil give dig en smule styrkeforøgelse.
Det skal dog ikke forståes på den måde at mere kreatin er lig større styrke. Der er en grænse for hvor meget kreatin kroppen kan optage.

Angående ulemperne ved indtagelse af kreatin, så er der rent faktisk ikke nogle ulemper ved det. Indtagelse af kreatin er kun en ulempe, hvis du ikke overholder doseringsskemaet.

Her er der en guide for dosering af kreatin (i pulverform):

Perioden foregår over 6-8 uger hvor man indtager kreatin, hvorefter man bagefter holder en pause på 2-3 uger (her indtager man IKKE kreatin).
I den første uge af sin periode, vil man typisk 'Loade', hvilket betyder man indtager 20g kreatin om dagen i en hel uge. De resterende uger af sin periode, vil man kun indtage 3-4g kreatin om dagen.

Det anbefales på det kraftigste at man holder sig til doseringsskemaet. Hvis du vil ændre i skemaet, så tag lige en snak med din læge først.

 

Kvalitetsforskel på kreatin

Typisk når man er ude og købe nyt proteinpulver og weightgainer, så er der kvalitetsforskel. Kvalitetsforskellen afmærkes som regel i prisen. Men sådan er det ikke med kreatin. Ofte er det billige kreatin lige så effektivt som det dyre kreatin.
Så du kan roligt købe det billige kreatin med god samvittighed. Det er dog en anden historie, hvis du skal købe kosttilskud   proteinpulver og weightgainer. Der anbefales det at man lige tager et hurtigt kig på indholdet af produkterne. Ofte indeholder de billige proteinpulvere og weightgainere med kulhydrat/fedt end de dyrere produkter.

Hvis du gerne vil finde billigt kreatin, så smut forbi www.kreatin-pulver.dk

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |