Hvor langt er vi kommet med online marketing?

30. December 2015

Internettet er kendt af de fleste, men forstår de også den fulde rækkevidde af online marketing? Reklamer og markedsføring er overhovedet ikke nyt, men over de seneste par årtier har online marketing udviklet markedsføringsbranchen til en ny og spændene branche, som hele tiden byder på nye tiltag.

Online marketing har primært udviklet sig fra at være et forsøg på at implementere offline markedsføring på internettet til at udvikle sig til en vifte af spændene online kanaler, som behøver et helt anderledes fokus, metode og strategi end offline markedsføring gør.

Som eksempel på en af de mere spændene kanaler kan sociale medier eksempelvis nævnes, som kræver et meget særegent fokus og er en helt anden tilgang til markedsføring end for bare 15 år siden. Derudover skal muligheden for at måle dine online marketingskampagners rækkevidde nævnes, som den helt store revolution, fordi det giver virksomhederne mulighed for at måle afkastet på deres investering.

Online marketing udvikler sig til stadighed og vil højst sandsynlig have forvandlet sig selv til noget endnu ukendt om et halv års tid. På bare 20 år er vi gået fra monolog til nutidens krav om dialog, fordi mange simpelthen ikke gider lytte til den gammeldags måde at reklamere på. Den moderne forbruger vil gerne deltage og vil utroligt gerne høres – den har også holdninger og følelser, som er vigtige - hvilket hænger sammen med de sociale mediers udbredelse og stadigt voksende indflydelse.

I dag tæller online marketing alt fra søgemaskinemarketing til displaymarketing til den noget uhåndgribelige viral marketing. Det korte af det lange er, at det kun er fantasien, der sætter grænser for virksomhederne og bureauernes ageren. Faktisk har vi allerede set adskillige eksempler på, hvordan online marketing kan få sit eget liv, når marketing content bliver delt af mange millioner forbrugere og spredes som en steppebrand via primært de mange typer af sociale medier – udelukkende baseret på interesse.

Det, der er nøglen i online marketing nu til dags, er, at kunne kombinere interessant indhold med et kommercielt budskab, for i højere grad afviser vi markedsføring, som virker til at være alt for direkte reklame, og som blot forsøger at informere os om et produkt og dets pris. Derfor er det vigtigt at virksomheder forsøger at lade den gode idé være det bærende i stedet for de altid tilstedeværende økonomiske interesser.

Budskabet må i sidste ende kunne koges ned til følgende: du skal lytte mere til de kreative reklamefolk end virksomhedens kedelige jakkesæt-typer, hvis du vil have succes med dine online marketingkampagner. Kortere kan det vist ikke siges.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |