Vigtigheden af pauser og variation

30. December 2015

”Jeg kan ikke se skoven for bare træer” – lyder ordsproget bekendt? Hvis ikke, så vil du måske forstå meningen efter denne tekst.

Når du nu sidder ved en computer dagen lang, med den samme opgave, de samme ting – så vil du måske blive overrasket over at din koncentrationsevne, samt din fysiske ydeevne vil blive formindsket markant – det lyder umiddelbart ulogisk at din fysiske tilstand kan ændres blot ved at lave ensformigt arbejde, men når kroppen ikke bevæger sig ret meget, så bliver man afslappet, og efter længere tids afslappelse – kan man altså blive så afslappet at man bliver lidt træt og ør.

Derfor kan små pauser være guld værd på en pc-arbejdsplads, og når jeg skriver små pauser så mener jeg ikke 5 minutter af gangen – en rygepause eksempelvis – kan ikke anbefales, for selvom det måske er et afbræk fra den naturlige og normale arbejdsrytme, så er rygning vel nærmest lige så usundt som at arbejde forkert med en computer.

Hvad jeg derimod kan anbefale og bestemt også selv gør, når jeg nu sidder ved en computer dagen lang (jeg er i gang med en uddannelse som Web-Integrator) er eksempelvis:


  • Hente en flaske vand
  • Rejse mig op for at strække benene
  • Rejse mig, og lige hurtigt kigge hvad sidemanden har gang i
  • Gå ud og få lidt frisk luft
  • Bruge 2 minutter på at læse nyheder



Overstående eksempler kan klares hver især på 2 minutter for mit vedkommende, og hvis jeg tager 2 af de afbræk hver time, så ved jeg at jeg arbejder mere effektiv, og langt hurtigere end jeg ville gøre hvis jeg blot sad på min flade 2 x 4 timer i streg. Dermed gavner det ikke kun mig selv, men så sandelig også min arbejdsgiver, når jeg har sådan en.

Pauserne giver dig simpelthen et boost af energi og overskud.

Variation er på arbejdspladsen er mindst lige så vigtig som pauserne, og jeg har nogle idéer til hvordan du kan variere din arbejdsgang en smule, nu tager jeg naturligvis udgangspunkt i en pc-arbejdsplads – små justeringer kan gøre hele forskellen.

  • Du kan stå op og arbejde for en tid – eksempelvis 10 minutter.
  • Du kan indstille din stol samt bord i forskellige højder i løbet af dagen – hvis du eksempelvis sidder ved et vindue kan denne variation være rigtig god.
  • Du kan sidde forskelligt på din stol – dog skal du huske at du skal sidde rigtig, men du kan sagtens finde 3-4 behagelige stillinger at sidde i, og du skal tænke på at dit eneste mål er at du skal have lavet dit arbejde så hurtigt og godt som muligt. Hvis det så betyder at du skal sidde lidt sjovt på en stol – så lad det være sådan – din chef ville nok kunne acceptere at du får lavet arbejdet færdig 10 % hurtigere end normalt, hvis du til gengæld får lov at sidde behageligt.



Teksten på billedet hvor der står feel, think, act, betyder i alt sin enkelthed at du skal føle, tænke og reagere. Billedet er perfekt i denne sammenhæng – for du skal mærke på dig selv hvordan du har det i forhold til, hvordan du vil reagere. Lad os tage et eksempel:

Du føler lidt stikken i låret, fordi du har siddet forkert – du løfter lige benet lidt, og det går hurtigt over. Det er et forkert scenario.

Lad os prøve igen:

Du føler lidt stikken i låret, fordi du har siddet forkert – du rejser dig op, strækker benene lidt, ryster dem lidt, og sidder dig ned igen. Det er et korrekt scenario.

Du har siddet forkert, og af den grund er det naturligvis bedre at sætte hele situationen på 0 igen, og starte forfra i form af en ny ”placering” på stolen – for så at sidde korrekt.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |