Arbejdsrutinen og arbejdsrytmen (PC-arbejdsplads)

30. December 2015

Mennesker er vanedyr – med det mener jeg at mennesker ofte vænner sig til ting, hvad enten de ønsker det eller ej. Mange ting kan tilføjes i kategorien ”vane” – eksempelvis kender jeg mange mennesker, som hver morgen klokken 06.17 skal have deres sædvanlige morgenkaffe – ligeledes kender jeg mennesker som bider negle, de gør det ikke bevidst, og hvis man lige påpeger at de altså ødelægger deres negle eller tænder, ved overstående eksempler, så henkaster de det ved den sædvanlige one-liner som lyder ”Ja, har ret, men det er en dårlig vane”.

Det samme gælder når du sidder ved en pc – hvis du igennem flere år har siddet forkert ved en computer, og måske fået skabt dig en rutine, hvad enten den er forkert eller ej – så kan en dårlig vane være svært at komme af med.

Iflg. Flere eksperter er alle vaner dårlige – jeg er uenig. Du kan sagtens vænne dig til at sidde rigtig ved en computer, og får du en sådan vane – så vil jeg tillade mig at kalde den en god vane.

Faktisk mindes jeg at have erindret at en vane tager ca. 3 måneder for psyken, at registrere. Det betyder naturligvis ikke at du præcis 90 dage efter du er begyndt at sidde rigtig, og arbejde rigtig ved en computer, så skulle have skabt dig en ny vane – vi er forskellige fra person til person, men du frstår pointen.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |