Skadesfri skiferie

30. December 2015

Med den rette indsats, kan du undgå at blive en del af den dårlige skadesstatistik, som vi danskere har på skiområder over hele Europa. Det er en rigtigt kedelig oplevelse at blive skadet på skiferien. Først og fremmest fordi, du går glip af alt det sjove som du har glædet dig til gennem mange måneder. Samtidigt kan du være uheldig og komme til at slås med dit forsikringsselskab omkring erstatning, hjemrejse osv. 

Det bedst vil altid være at forblive klar. Så får du alt det sjove med, bliver en bedre skiløber, undgår en sygdomsperiode og være klar til at tage afsted igen.

For at minimere riskoene for skader, gælder det om at lave sit hjemmearbejde. Fysisk forberedelse er nøglen til at blive klar til skiferien. Det kan kun gøres gennem træning, som bør startes senest 12 uger før din skiferie. Det fungerer ikke lige at lave et par armbøjninger inden du pakker dit skitøj.

Der er tre elementer i skitræningen, som du skal være opmærksom på:

  • Styrke
  • Udholdenhed
  • Balance
Det vigtigste er at få trænet dine muskler og led op til skiferien. Leddene tager længere tid om at blive styrket, op til 6 måneder. Så hvis du er sent ude, kan du fokusere på at styrke musklerne omkring især knæ og ankler.
Din styrketræning bør fokusere på lår-, balle-, og coremuskulaturen (mave og lænd). Dette er de vigtigste muskelgrupper indenfor skiløb og snowboarding.
Udholdenhedstræningen går ud på at få dine muskler og din krop til at blive vant til at arbejde i længere perioder af gangen. Det kan nemt ordnes gennem løb, cykling, fodbold osv.
Balancetræningen kan klare i hverdagen. Hvis du blot gør ting som at tage tøj og sko på stående, vaske op, lave mad og børste tænder på et ben, så er du kommet langt. Balancetræning styrker dine muskler omkring anklen.
Gør du en eller flere af disse ting, i en 12 ugers periode inden du tager på skiferie, vil deet være kommet et langt stykke vej imod ikke at blive skadet på skiferien. Har du forberedt dig godt, kan du med god samvittighed pakke ski eller snowboard og gøre dig klar til at blive meget bedre.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |