Sikkerhed på ski

30. December 2015

Hvert år kommer et utal af danskere til skade når de tager på skiferien. Det er en risikofyldt aktivitet for mange grundet kombination af utrænede kroppe, fyldte pister, dårlige skiløbere og alkohol.

Alt det sjove ved skiferien forsvinder hurtigt, hvis man skal ligge på hotelværelset hele ugen og pleje et dårligt knæ eller flyves hjem til Danmark og en lang sygemelding. Derfor er det vigtigt at have styr på sit skiudstyr, som bl.a. omfatter ski og bindinger, skihjelm og rygskjold. 

Samtidigt bør man være meget opmærksom på at man kender nogle af de grundlæggende færdselsregler på pisten og bruger sin sunde fornuft mens man kører på ski på pisten.

Skiudstyr

Startende med sit skiudstyret, så er det heldigvis blevet normen at køre med skihjelmen. Vil man gerne blive bedre på ski, vil der utvivlsomt komme nogle styrt og hovedet er meget udsat for slag på den hårde piste. Danskere bliver i hobetal kørt på hospitalet med hjernerystelser efter store og mindre styrt.

Det kan undgås med en skihjelm af god kvalitet. Man kan ikke længere bruge undskyldninger som "skihjelmen er ikke behagelig og grim at se på". De moderne skihjelme er blevet både utroligt komfortable, har et flot design og sidst, men ikke mindst meget mere sikre.

En anden metode til at passe på sig selv og sin egen krop er et rygskjold. Et rygskjold beskytter, via forskellige teknikker, rygsøjlen mod slag og stød. Det er blevet mere populært at bruge rygskjold og det skyldes de samme grunde som den øgede popularitet af skihjelmen. Designet, pasformen og sikkerheden er blevet meget bedre. Især den bedre pasform har øget populariteten. Man lægger stort set ikke mærke til at man har de nyeste rygskjold på.

Det sidste indenfor skiudstyret er ens ski og bindinger. Mange danskere frygter at spænde sine bindinger for meget, men det kan også være farligt ikke at have spændt sine bindinger tilstrækkeligt. Spænder man dem for meget ryger de ikke af og man risikerer knæskader. Spænder man dem for lidt ryger bindingerne for hurtigt af og man vælter hårdt.

Det er svært at give en tommelfingerregel til, hvor meget man skal spænde sin binding, men en tung og aggressiv skiløber skal naturligvis spænde sine bindinger mere end en let og rolig skiløber.

God færdsel på pisten

På pisten skal man være meget opmærksom, især i de store ferieuger omkring uge7 er pisterne overfyldte og det kræver stort overblik at bevæge sig nedad pisten. Bruger man sin sunde fornuft og holder sig til et par grundregler, kan man øge sine chancer for at komme hjem uden kollisioner og skader.

Kontrol er essentielt, man bør altid være i kontrol over sin fart og retning. Kører man hurtigere end mange af de andre skiturister, skal man ved overhaling altid give plads til at den langsommere skiløber har plads til både kontrollerede og ukontrollerede sving. Generelt skal man huske på at det ALTID er den hurtigste skiløber, som er ansvarlig for at holde sig fra kollisioner med langsommere skiløbere.

Det vigtigste er dog at bruge sin sunde fornuft. Pisten adskiller sig ikke voldsomt fra trafikken. Der kan være trafikpropper og sving, hvor man bør køre langsomt og store åbne vidder, hvor man kan køre hurtigere.

Vil du undgå at blive skadet på skiferien, så husk din skihjelm og rygskjold. Er skiudstyret i orden gælder det om at bruge din sunde fornuft på pisten. Det vil gevaldigt øge dine chancer for at komme godt hjem fra skiferien.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |