Google updates og søgeoptimering

30. December 2015

De sidste mange uger har jeg hørt meget sludder for en sladder, og der er mange der har forsøgt at sælge alle mulige fuldstændig absurde optimeringsprodukter. Hvorfor? Fordi Google har lavet en ny update. Hvad sker der når Google laver en ny update?

Svaret er ret simpelt: Alt for mange panikker og de fleste af mindre væsentlige årsager. Enkelte får ørene i klemme og for at være helt ærlig, så er det for det meste deres egen skyld.  Når man laver SEO på en hjemmeside, så er det helt afgørende at man i onsite delen laver noget ordentligt… Der er ikke så meget andet at gøre der.

Indholdet skal være i orden og ens headers være rammende osv.  Denne del af søgeoptimeringen er ret simpel til gengæld betyder den kun et sted mellem 10 til 25 % af den samlede optimeringsproces. Den særdeles vigtige del af søgeoptimeringsprocessen er off page optimering.

Mange søgeoptimeringseksperter betragter søgeoptimeringen som særskilte dele, hvor noget virker og andet virker mindre godt. For mig er det enormt vigtigt at have et fokus på søgeoptimering som et projekt rettet mod Google. Og ikke bare Google som en abstrakt underlig størrelse med en masse magiske algoritmer. Hvis man i stedet - som jeg gør – fokuserer på Google som en virksomhed med en vision, så er det meget lettere at lave søgeoptimering, der virker, og hvor ens resultater ikke bliver knust ved den næste opdatering.

Ok det er stadig lidt hula bula det jeg skriver, men jeg giver ikke alle guldkornene væk her i dag. Til gengæld vil jeg gerne give et lille clue, som er meget trivielt, men som faktisk er en af nøglerne til at forstå og effektivisere søgeoptimering til det ypperste. Der er nogle klassiske distinktioner, når Google taler om trafik til sider. Den kan være direkte, refereret, købt eller organisk…  Hvilket ord passer ikke ind i denne sammenhæng?

Det er organisk. Dette begreb symboliserer noget naturligt, og er en indirekte reference til socialvidenskaberne. Begrebet organisk er nøglen til forståelsen af Googles filosofi og vision, og videre også til Googles styrke, der også er deres lille svaghed. Der er intet naturligt eller organisk over Googles algoritmer. Det er et syntetisk matrix skabt som en imitation af det sociale – intet mere –intet mindre. Det bliver alt for denne gang. Sørg for at læs mit næste indlæg, hvis du vil vide lidt mere om, hvorfor det er vigtigt at have et holistisk fokus på det organiske, når man søgeoptimerer.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |